Κοινωνική Συνεργασία
Κοινωνική Συνεργασία
1. Α' ΒΟΗΘΕΙΩΝ |
16. ΦΙΛΟΥ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ |
2. ΠΡΟΛΗΨΗΣ ΑΤΥΧΗΜΑΤΩΝ |
17. ΟΙΚΟΚΥΡΗ |
3. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑ |
18. ΦΙΛΟΥ ΤΟΥ ΣΠΙΤΙΟΥ |
4. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΥ |
19. ΦΙΛΟΞΕΝΙΑΣ |
5. ΦΙΛΟΥ ΠΡΟΣ ΟΛΟΥΣ |
20. ΒΡΕΦΟΚΟΜΙΑΣ |
6. ΣΩΣΤΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ |
21. ΜΕΛΕΤΗΤΗ ΤΗΣ ΘΡΗΣΚΕΙΑΣ |
7. ΚΑΛΟΥ ΠΟΛΙΤΗ |
22. ΒΟΗΘΟΥ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ |
8. ΦΙΛΟΥ ΤΗΣ ΕΙΡΗΝΗΣ |
23. ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΑΡΙΟΥ |
9. ΓΝΩΡΙΜΙΑΣ ΜΕ ΤΗΝ ΠΟΛΗ - ΤΟ ΧΩΡΙΟ |
24. ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΗ |
10. ΦΙΛΟΥ ΤΗΣ ΓΕΙΤΟΝΙΑΣ |
25. ΨΥΧΑΓΩΓΟΥ |
11. ΦΙΛΟΥ ΤΗΣ ΚΑΘΑΡΗΣ ΠΟΛΗΣ |
26. ΔΙΟΡΓΑΝΩΤΗ ΓΙΟΡΤΩΝ |
12. ΦΙΛΟΥ ΤΗΣ ΚΟΙΝΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ |
27. ΤΑΞΙΔΙΩΤΗ |
13. ΕΥΡΩΠΑΙΟΥ ΠΟΛΙΤΗ |
28. ΦΙΛΟΥ ΤΗΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ |
14. ΦΙΛΟΥ ΤΩΝ ΒΑΛΚΑΝΙΩΝ |
29. ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΣΥΝΑΛΛΑΓΩΝ |
15. ΞΕΝΑΓΟΥ |
30. ΕΙΔΙΚΗ ΕΡΑΣΙΤΕΧΝΙΚΗ ΑΣΧΟΛΙΑ ΦΙΛΟΥ ΤΗΣ ΖΩΗΣ |
Α' Βοηθειών
Να μπορεί να πραγματοποιεί 8 από τα παρακάτω: (το No 2 οπωσδήποτε).
- Να ξέρει το περιεχόμενο ενός πρόχειρου φαρμακείου και σε τί χρησιμεύουν τα διάφορα φάρμακα που περιέχει. Επίσης, να είναι σε θέση να μπορεί να συντηρεί και να ετοιμάζει το φαρμακείο της Αγέλης.
- Να γνωρίζει 6 από τα παρακάτω:
- Πώς περιποιούνται ένα απλό τραύμα.
- Πώς αντιμετωπίζεται ένα τσίμπημα εντόμου.
- Πώς περιποιούνται ένα απλό κάψιμο.
- Πώς σταματά η αιμορραγία της μύτης.
- Πώς περιποιούνται ένα τσίμπημα από μέδουσα ή τσούχτρα.
- Πώς γίνεται μία επίδεση στο κεφάλι, στο πόδι και στο χέρι με τριγωνικό επίδεσμο.
- Πώς γίνονται οι κρεμάθρες χρησιμοποιώντας το μαντήλι.
- Πώς παίρνουν τη θερμοκρασία και το σφυγμό.
- Να μπορεί να ψήσει ένα ζεστό ή να δώσει ένα φάρμακο.
- Να γνωρίζει τί πρέπει να κάνει όταν βρεθεί παρών σε ένα τροχαίο ατύχημα ή σε μία κατάσταση άμεσης ανάγκης.
- Να γνωρίζει πώς θα ειδοποιήσει το γιατρό και να είναι σε θέση να βρει εφημερεύουν φαρμακείο.
- Να γνωρίζει πώς πρέπει να περιποιηθεί ένα οποιοδήποτε χτύπημα που δεν αιμορραγεί εξωτερικά (στραμπούληγμα, κάταγμα κλπ).
- Να ξέρει πότε θα πρέπει να ειδοποιήσει το 100, την Άμεση Δράση Αστυνομίας, το 199 ή το 166.
- Να ξέρει τις βασικές ενέργειες σε μία λιποθυμία.
- Να ξέρει τα συμπτώματα της δηλητηρίασης και τις βασικές ενέργειες αντιμετώπισής της.
- Να αντιλαμβάνεται τη σημασία της καθαριότητας στα τραύματα και τη σημασία της καθαριότητας του νερού στην κατασκήνωση.
Πρόληψης Ατυχημάτων
Να μπορεί να πραγματοποιεί 7 από τα παρακάτω:
- Να ξέρει τους κινδύνους από ηλεκτροπληξία.
- Να χρησιμοποιεί σωστά τις ηλεκτρικές συσκευές του σπιτιού του.
- Να ξέρει τους κινδύνους δηλητηρίασης από το υγραέριο.
- Να ξέρει τους κινδύνους πυρκαγιάς στο σπίτι ή στη φύση.
- Να γνωρίζει τα βασικά σήματα του ΚΟΚ.
- Να φτιάξει ένα δεκάλογο ασφαλούς οδηγικής συμπεριφοράς.
- Να ξέρει πώς να κολυμπά με ασφάλεια στη θάλασσα.
- Να επισημαίνει στην εστία ή στην κατασκήνωση διάφορες πιθανές αιτίες ατυχημάτων (πρίζες, φωτιές κλπ).
- Να γνωρίζει τους κανόνες υγιεινής στην κατασκήνωση.
Γραμματέα
Να μπορεί να πραγματοποιεί 7 από τα παρακάτω:
- Να έχει κατάλογο ονομάτων, διευθύνσεων και τηλεφώνων όλων των Βαθμοφόρων και Λυκοπούλων της Αγέλης.
- Να κάνει έναν κατάλογο με χρήσιμες διευθύνσεις και τηλέφωνα πρώτης ανάγκης χρήσιμα στο σπίτι και στην Αγέλη.
- Να γνωρίζει τί γράφουν σε μία ευχετήρια κάρτα ή ένα γράμμα με ευχές και να μπορεί να το ταχυδρομεί απλό ή συστημένο.
- Να ξέρει να γράψει ένα γράμμα με συγκεκριμένο θέμα ή επιστολή από μόνος του ή με υπαγόρευση.
- Να μπορεί να στέλνει ένα e-mail.
- Να είναι ορθογράφος.
- Να μπορεί να τηρήσει για ένα μήνα το ημερολόγιο της Αγέλης.
- Να ξέρει να φτιάχνει μία αίτηση.
- Να γνωρίζει τη λειτουργία ενός κειμενογράφου (word κλπ.) και να μπορεί να δακτυλογραφήσει - πληκτρολογήσει ένα απλό κείμενο 5 σειρών χωρίς πολλά λάθη.
Δημοσιογράφου
Να μπορεί να πραγματοποιεί 7 από τα παρακάτω:
- Να γνωρίζει λίγα από την ιστορία του Τύπου, τη σημασία του, τί είναι Ημερήσιος και τί Περιοδικός Τύπος.
- Να γνωρίζει σε γενικές γραμμές πώς βγαίνει μία εφημερίδα.
- Να γνωρίζει τους τίτλους 5 εφημερίδων πανελλαδικής ή τοπικής κυκλοφορίας και να παρουσιάσει μία συλλογή από 20 τουλάχιστον τίτλους (ονόματα) ελληνικών και ξένων εφημερίδων και περιοδικών.
- Να γνωρίζει τις διάφορες στήλες που περιλαμβάνει συνήθως η ύλη μίας εφημερίδας και σε τί αφορούν.
- Να αρθογραφεί στην εφημερίδα της Αγέλης ή να συντονίσει την έκδοση 2-3 τευχών εφημερίδας της Εξάδας ή της Αγέλης.
- Να παρουσιάσει στην Αγέλη ένα ρεπορτάζ από μία εκδρομή ή μία ειδική βραδιά, που θα περιλαμβάνει περιγραφές, 2-3 συνεντεύξεις, φωτογραφίες, ανέκδοτα κλπ.
- Να γνωρίζει ποιά είναι τα 5 μεγαλύτερα σήμερα προβλήματα στον κόσμο και να γράψει αντίστοιχα 5 ευχές για την επίλυσή τους.
- Να έχει μία συνολική εικόνα του κόσμου, να γνωρίζει τις 6 ηπείρους και τις κυριότερες φυλές, να γνωρίζει επίσης 2-3 οργανισμούς (ΟΗΕ, ΕΟΚ, UNESCO, UNICEF κλπ) και με τί ασχολούνται.
- Να παρουσιάσει μία συλλογή που να περιλαμβάνει:
- 10 επίκαιρες φωτογραφίες από όλο τον κόσμο.
- 2 επίκαιρα θέματα δοσμένα από 3 διαφορετικές εφημερίδες ή περιοδικά.
- 3 ειδήσεις της εκλογής του, που να ενδιαφέρουν τα παιδιά.
- Να είναι συνδρομητής σε ένα παιδικό περιοδικό.
- Να συντάξει ένα κείμενο για μία δράση της Αγέλης και να το στείλει σε ένα περιοδικό ή μία εφημερίδα.
Φίλου προς όλους
Να μπορεί να πραγματοποιεί 6 από τα παρακάτω (σε γενικές γραμμές):
- Να γνωρίζει την ιστορία του ΣΕΠ και την ιστορία του Παγκόσμιου Προσκοπισμού.
- Να γνωρίζει το σήμα του Ελληνικού και Παγκόσμιου Προσκοπισμού και να μπορεί να εξηγήσει πώς o Προσκοπισμός πετυχαίνει την παγκόσμια συναδέλφωση.
- Να πιάνει εύκολα φιλίες όχι μόνο στην Αγέλη αλλά και στη γειτονιά και στο σχολείο.
- Να έχει αλληλογραφία με ένα άλλο Λυκόπουλο ή φίλο σε άλλο μέρος της Ελλάδος ή στο εξωτερικό.
- Να ξέρει τί είναι η Ημέρα Σκέψης και να μπορεί να ετοιμάσει κάτι για αυτή (τραγούδι, σκετς, ποίημα, παιχνίδι, κλπ).
- Να λάβει μέρος σε δράση με άλλη Αγέλη ή σε ειδική βραδιά, με προσκεκλημένους τα παιδιά της γειτονιάς, όπου θα διευθύνει ένα παιχνίδι ή ένα τραγούδι για όλους.
- Να γνωρίζει τί είναι οι «Οδηγοί» και τί τα «Πουλιά».
- Να παρουσιάσει μία συλλογή με:
- 5 φωτογραφίες Προσκόπων από άλλες χώρες. ή
- 5 γραμματόσημα Προσκοπικά από άλλες χώρες. ή
- να σκιτσάρει 5 Προσκοπικά σήματα άλλων χωρών. ή
- 4 Προσκοπικά τραγούδια που να τραγουδιούνται σε όλο τον κόσμο.
Σωστής Κοινωνικής Συμπεριφοράς
Να μπορεί να πραγματοποιεί 8 από τα παρακάτω:
- Να του έχουν αναγνωριστεί 2 ερασιτεχνικές απασχολήσεις στον τομέα της Κοινωνικής Συνεργασίας.
- Να βοηθήσει τουλάχιστον για 15 μέρες ηλικιωμένο ή ανήμπορο άτομα:
- συνοδεύοντάς το στα ψώνια και βοηθώντας στη μεταφορά, ή
- ψωνίζοντάς του, ή
- κάνοντάς του θελήματα.
- στο σχολείο
- στο σπίτι
- στους δημόσιους χώρους
- στα σπίτια των φίλων του
- Να βοηθήσει στα μαθήματα του ένα μικρότερο παιδί ή να το προσέχει.
- Να φέρει ένα φίλο του στην Αγέλη.
- Να αναλάβει να ξεναγήσει ένα νέο Λυκόπουλο και να το βοηθήσει να ενταχθεί στην Αγέλη.
- Να είναι αγαπητός στον κοινωνικό του περίγυρο.
- Να κάνει κάθε μέρα μία Καλή Πράξη τηρώντας για ένα μήνα τουλάχιστον σχετικό ημερολόγιο.
- Να ξέρει πώς να συμπεριφέρεται σωστά:
- Να είναι καθαρός και να ντύνεται με ευπρέπεια.
- Να μετέχει ενεργά στη ζωή της Αγέλης βοηθώντας τον Ακέλα σε μία τουλάχιστον δράση κοινωνικής προσφοράς.
Καλού Πολίτη
Να μπορεί να πραγματοποιεί 7 από τα παρακάτω:
- Να γνωρίζει ποιό είναι το Πολίτευμα της Χώρας μας και τί είναι το Σύνταγμα.
- Να γνωρίζει μερικά για τη Βουλή, επίσης τα ονόματα του Προέδρου της Δημοκρατίας και του Πρωθυπουργού.
- Να του έχει αναγνωριστεί μία από τις παρακάτω ερασιτεχνικές απασχολήσεις: Κοινοτικής Ανάπτυξης, Γνωριμίας με την πόλη-το χωριό ή Φίλου της καθαρής πόλης.
- Να γνωρίζει τί είναι οι νόμοι και πώς γίνονται.
- Να γνωρίζει τους κυριότερους σταθμούς στη νεότερη Ελληνική ιστορία.
- Να γνωρίζει πού είναι το Δημαρχείο και ποιός είναι ο Δήμαρχος ή αντίστοιχα πού είναι το Κοινοτικό Γραφείο και ποιός είναι ο Πρόεδρος της Κοινότητας.
- Να γνωρίζει τί είναι και πώς γίνονται οι εκλογές.
- Να εξηγήσει με απλά λόγια τί σημαίνει «Δημοκρατία».
- Να ζωγραφίσει σωστά την Ελληνική Σημαία και να τραγουδάει σωστά τον Εθνικό Ύμνο.
Φίλου της Ειρήνης
Να μπορεί να πραγματοποιεί 5 από τα παρακάτω:
- Να γνωρίζει 4 μεγάλους πολέμους που συντάραξαν τον κόσμο από τα αρχαία χρόνια και τί ζημιές προκάλεσαν στην ανθρωπότητα
- Να παρουσιάσει μία σειρά από φωτογραφίες ή τίτλους εφημερίδων που να μιλούν ή να δείχνουν τα κακά του πολέμου.
- Να γνωρίζει τί είναι o ΟΗΕ και ποιές χώρες περιλαμβάνει, καθώς και τί είναι η UNICEF.
- Να μπορεί να πραγματοποιεί ένα από τα παρακάτω:
- να γράψει ένα ποίημα σχετικό με την Ειρήνη
- να ζωγραφίσει μία εικόνα που να δείχνει τα αγαθά της Ειρήνης
- να παρουσιάσει στην Αγέλη 5 ποιήματα γνωστών ποιητών που μιλούν για την Ειρήνη
- να ηχογραφήσει ή να τραγουδήσει 3 τραγούδια με θέμα την Ειρήνη.
- Να έχει αποδείξει με τη συμπεριφορά του ότι προσπαθεί να έχει παντού μόνο φίλους.
- Να μπορεί να εξηγήσει με απλά λόγια πώς ο Προσκοπισμός συμβάλλει στην εδραίωση της Ειρήνης.
Γνωριμίας με την Πόλη - το χωριό
Να μπορεί να πραγματοποιεί 6 από τα παρακάτω:
- Να γνωρίζει την ιστορία της πόλης ή του χωριού του.
- Να γνωρίζει τα κυριότερα αξιοθέατα της πόλης ή του χωριού του και να παρουσιάσει συλλογή από 5 φωτογραφίες ή σκίτσα τους.
- Να ξέρει πού βρίσκονται το Δημαρχείο (ή το Κοινοτικό Γραφείο), το Νοσοκομείο, η κεντρική αγορά, οι διάφορες υπηρεσίες κλπ.
- Να ξέρει να χρησιμοποιεί χάρτη της πόλης του και να εντοπίζει σε αυτόν τα παραπάνω.
- Να γνωρίζει τί πληθυσμό έχει, τί παράγει o τόπος και με τί ασχολούνται οι κάτοικοι (ανάλογα με τον τόπο διαμονής του παιδιού).
- Να διηγηθεί στην Αγέλη ένα έθιμο ή μία ιστορία από τις παραδόσεις της περιοχής του.
- Να γνωρίζει μερικά προβλήματα της πόλης ή του χωριού του και τί θα μπορούσε να προτείνει για την επίλυσή τους.
Φίλου της γειτονιάς
Να μπορεί να πραγματοποιεί 8 από τα παρακάτω:
- Να γνωρίζει 5-6 βασικούς δρόμους της γειτονιάς του.
- Να γνωρίζει πού βρίσκονται τα πλησιέστερα καταστήματα, Δημόσιες Υπηρεσίες (Ταχυδρομείο, Τράπεζες, ΔΕΗ, ΟΤΕ κλπ), Δημοτικό Σχολείο, Γυμνάσιο, Εκκλησία, αρχαιολογικοί ή ιστορικοί χώροι κλπ.
- Να μπορεί να φτιάξει σχεδιάγραμμα του τετραγώνου που βρίσκεται το σπίτι του, σημειώνοντας πού βρίσκονται οι διάφορες χρήσιμες Υπηρεσίες ή καταστήματα, αν υπάρχουν σε αυτό.
- Να ξέρει ποιες συγκοινωνίες εξυπηρετούν τη γειτονιά του.
- Να μπορεί να καθοδηγήσει κάποιον από ένα μέρος στην Εστία του και αντίστροφα.
- Να γνωρίζει τα προβλήματα της γειτονιάς του και τί θα μπορούσε να προτείνει σαν λύση.
- Να πάρει συνέντευξη από 3 κατοίκους της περιοχής για τα προβλήματα της γειτονιάς και τις προτάσεις για τις λύσεις τους.
- Να βρει και να σχεδιάσει 2 από τις ωραιότερες οικοδομές στη γειτονιά του ή να ζωγραφίσει ένα χαρούμενο στιγμιότυπο από τη γειτονιά του.
- Να έχει πάρει μέρος μαζί με άλλα Λυκόπουλα σε μια δράση προσφοράς στη γειτονιά.
- Να οργανώσει μία συγκέντρωση των φίλων του, όπου θα φροντίσει:
- να παίξουν τρία παραδοσιακά παιχνίδια ή
- να παρακολουθήσουν κάτι το διασκεδαστικό (π.χ.. Καραγκιόζη ταινία, κουκλοθέατρο, τηλεόραση κλπ)ή
- να απασχοληθούν ευχάριστα με οποιοδήποτε τρόπο.
- Να ξέρει τα ονοματεπώνυμα και πού μένουν τα παιδιά της παρέας του, τι τους αρέσει και τι τους στενοχωρεί.
Φίλου της καθαρής πόλης
Να μπορεί να πραγματοποιεί 6 από τα παρακάτω:
- Να πετάει τα σκουπίδια σε καλάθια ή δοχεία αποκομιδής απορριμμάτων και γενικά να συμβάλλει στη διατήρηση της καθαριότητας.
- Να φροντίζει να κατεβάζει τα σκουπίδια της οικογένειας λίγο πριν περάσει το όχημα του Δήμου, σε γερές και καλά κλεισμένες σακούλες.
- Να φροντίζει τη γενική ομορφιά του σπιτιού του {διατηρώντας το μπαλκόνι καθαρό και τακτοποιημένο).
- Να διατηρεί γλάστρες με λουλούδια.
- Να συμμετάσχει με την Αγέλη σε μία δράση για την καθαρή πόλη.
- Να γνωρίζει τα προβλήματα ρύπανσης της πόλης του και να τα παρουσιάζει.
- Να κάνει σε χαρτόνι ένα κολλάζ για τη ρύπανση.
- Να φιλοτεχνήσει έναν πίνακα με «5 χρυσές συμβουλές» για την καθαριότητα της πόλης, να τον κρεμάσει στη γωνία της εξάδας του.
Φίλου της κοινοτικής ανάπτυξης
Να μπορεί να πραγματοποιεί 5 από τα παρακάτω:
- Να ανακαλύψει, παίρνοντας συνεντεύξεις από κατοίκους της περιοχής του, ποια είναι τα σημαντικότερα προβλήματα τις πόλης ή του χωριού του.
- Να αναζητήσει λύσεις κουβεντιάζοντας με τους γονείς του, τους δασκάλους του, τον ιερέα της Ενορίας, τους Βαθμοφόρους του κλπ.
- Να λάβει μέρος σε 3 δράσεις κοινοτικής ανάπτυξης της Αγέλης ή του σχολείου του.
- Να φτιάξει μία ταμπέλα που να προτρέπει τους άλλους να ξεπεράσουν κάποιο πρόβλημα τις περιοχής.
- Να οργανώσει μία πολιτιστική εκδήλωση για την παρέα της γειτονιάς του.
- Να του έχει αναγνωρισθεί μία από τις παρακάτω ερασιτεχνικές απασχολήσεις: Γνωριμίας με την Πόλη-το Χωριό, Φίλου τις Καθαρής Πόλης, Ξεναγού ή Καλού Πολίτη.
Ευρωπαίου Πολίτη
Να μπορεί να πραγματοποιεί 6 από τα παρακάτω:
- Να μπορεί να ζωγραφίζει το χάρτη της Ευρώπης.
- Να αναγνωρίζει τις σημαίες των χωρών της Ευρώπης.
- Να γνωρίζει τι είναι η Ευρωπαϊκή Ένωση.
- Να γνωρίζει πόσα και ποια είναι τα κράτη-μέλη της Ε.Ε.
- Να γνωρίζει πότε έγινε μέλος της Ε.Ε. η Ελλάδα.
- Να ξέρει πότε έγινε η εισαγωγή του ευρώ στην Ελληνική Οικονομία.
- Να ξέρει σε ποιες χώρες από αυτές υπάρχουν Πρόσκοποι.
Φίλου των Βαλκανίων
Να μπορεί να πραγματοποιεί 6 από τα παρακάτω:
- Να γνωρίζει με ποιες χώρες συνορεύει η Ελλάδα.
- Να αναγνωρίζει τις σημαίες αυτών των χωρών.
- Να γνωρίζει σε ποιες χώρες των Βαλκανίων υπάρχουν Πρόσκοποι.
- Να γνωρίζει ποιο είναι το νόμισμα της κάθε χώρας
- Να γνωρίζει την πρωτεύουσα και το πολίτευμα κάθε χώρας των Βαλκανίων.
- Να γνωρίζει ποια είναι η επίσημη θρησκεία, των πολιτών αυτών των χωρών.
- Να μπορεί να εντοπίσει στο χάρτη την Ελλάδα και τις γειτονικές της χώρες.
Ξεναγού
Να μπορεί να πραγματοποιεί 7 από τα παρακάτω:
- Να μπορεί να δίνει με ευγένεια και ταχύτητα σαφείς οδηγίες σε κάποιον ξένο που ψάχνει κάποια διεύθυνση στη γειτονιά του.
- Να ξέρει πού βρίσκονται: o Σιδηροδρομικός Σταθμός, το Αεροδρόμιο, το Λιμάνι, ο Σταθμός των υπεραστικών λεωφορείων και πώς πηγαίνουν σε αυτά, καθώς και πώς βγάζουν εισιτήρια.
- Να ξέρει πού βρίσκεται το πλησιέστερο Νοσοκομείο, γιατρός, φαρμακείο, Αστυνομικό τμήμα, Δημαρχείο και Δημόσια καταστήματα.
- Να ξέρει να χρησιμοποιεί σωστά το τηλέφωνο, τον Τηλεφωνικά κατάλογο και τον Χρυσό Οδηγό.
- Να ξέρει να μιλήσει σε 5' για τα μνημεία και τα αξιοθέατα τις πόλης του χρησιμοποιώντας 5 φωτογραφίες ή σκίτσα.
- Να κάνει μία συλλογή από 5 φωτογραφίες με διάφορα τουριστικά και αρχαιολογικά αξιοθέατα τις Ελλάδας και να τις χρησιμοποιήσει για να φτιάξει μία αφίσα τουριστική.
- Να επισημάνει με τι βοήθεια μεγαλύτερων μερικά στοιχεία που δυσφημίζουν τον τουρισμό μας.
- Να ξέρει να βρίσκει στο χάρτη 5 μεγάλα τουριστικά κέντρα τις Ελλάδας και να ξέρει λίγα λόγια για αυτά.
- Να γράψει ένα κείμενο δύο σελίδων που να διαφημίζει την Ελλάδα σαν χώρο για μαγευτικές εκδρομές.
Φίλου της Οικογένειας
Να μπορεί να πραγματοποιεί 6 από τα παρακάτω: (το Νο 4 οπωσδήποτε).
- Να γνωρίζει την ιστορία και την καταγωγή της οικογένειάς του και το «οικογενειακό δέντρο» μέχρι τον προπάππο και τα δεύτερα εξαδέλφια.
- Να γνωρίζει πότε γιορτάζουν την ονομαστική τους εορτή οι γονείς του, τα αδέλφια του, οι παππούδες και οι γιαγιάδες του.
- Να βοηθά αποτελεσματικά σε 6 από τα παρακάτω:
- να μπορεί να κάνει μικροψώνια.
- να έχει τακτοποιημένο το δωμάτιό του.
- να μπορεί να ψήσει καφέ και να τηγανίσει αβγό.
- να κάνει μικροθελήματα για τον πατέρα και τη μητέρα του.
- να ακούει τους γονείς του.
- να μπορεί να απλώσει και να μαζέψει την μπουγάδα.
- να μπορεί να πλύνει τα πιάτα ή να μπορεί να στρώνει το κρεβάτι και το τραπέζι.
- να βοηθά στο σιγύρισμα του σπιτιού.
- να μπορεί να κρατήσει ένα τηλεφωνικό μήνυμα.
- Να αντιλαμβάνεται ότι το σπίτι δεν είναι μόνο γι' αυτόν αλλά για όλους.
- Να βοηθήσει στην οργάνωση μίας ευχάριστης συνάντησης της οικογένειας φροντίζοντας για γλυκά, μουσική και ό,τι άλλο θα βοηθούσε στη δημιουργία της κατάλληλης ατμόσφαιρας.
- Να φτιάξει κάτι διακοσμητικό για το σπίτι.
- Να του έχει αναγνωριστεί η ερασιτεχνική απασχόληση του οικοκύρη.
Οικοκύρη
Να μπορεί να πραγματοποιεί 8 από τα παρακάτω:
- Να διατηρεί καθαρό το δωμάτιό του και τους χώρους που χρησιμοποιεί:
- σκουπίζοντάς το και αερίζοντάς το σωστά.
- στρώνοντας σωστά το κρεβάτι του.
- τακτοποιώντας σωστά τα ρούχα του και τα πράγματά του.
- Να γνωρίζει να χρησιμοποιεί σωστά τις ηλεκτρικές συσκευές του σπιτιού του (τζάκι και συσκευές φυσικού αερίου).
- Να πλύνει και να σιδερώσει τη στολή του.
- Να ξέρει να ψωνίζει από τα καταστήματα τροφίμων.
- Να ετοιμάσει ένα ρόφημα ή ένα αβγό βραστό ή τηγανιτό.
- Να ράβει σωστά ένα κουμπί.
- Να ενημερώνει τους γονείς του για τους λογαριασμούς ΔΕΗ, ΟΤΕ, Ε.Υ.Δ.Α.Π. - Δ.Ε.Υ.Α. (ανάλογα με την περιοχή) κλπ.
- Να μπορεί να στρώσει και να μαζέψει το τραπέζι.
- Να μπορεί να πλύνει τα πιάτα και να τα τακτοποιήσει στη θέση τους.
- Να βοηθάει στο σερβίρισμα και τακτοποίηση της τραπεζαρίας στην κατασκήνωση.
- Να βοηθάει στην τακτοποίηση και καθαριότητα του μαγειρείου στην κατασκήνωση.
Φίλου του σπιτιού
Να μπορεί να πραγματοποιεί 7 από τα παρακάτω:
- Να μπορεί να σχεδιάσει σε κάτοψη το σπίτι του.
- Να γνωρίζει τη λειτουργικότητα κάθε χώρου.
- Να βοηθά στην καθαριότητα και τη συντήρηση του σπιτιού.
- Να επισκευάσει ή βάψει κάτι στο σπίτι του αφού προηγούμενα θα έχει συντάξει κατάλογο με τις επισκευές που πρέπει να γίνουν στο σπίτι.
- Να φτιάξει ένα διακοσμητικό αντικείμενο ή κάτι χρήσιμο για το σπίτι του.
- Να φροντίζει τον κήπο ή τις γλάστρες του σπιτιού.
- Να φροντίζει για τα κατοικίδια ζώα του σπιτιού.
- Να ξέρει για τους διάφορους λογαριασμούς ΔΕΗ, ΟΤΕ, Ε.Υ.Δ.Α.Π. - Δ.Ε.Υ.Α. (ανάλογα με την περιοχή) κλπ.
Φιλοξενίας
Να μπορεί να πραγματοποιεί 4 από τα παρακάτω:
- Να ξέρει να υποδέχεται σωστά κάποιον ξένο στο σπίτι ή στην Αγέλη και
- να τον συστήσει στους άλλους.
- να του κρατήσει συντροφιά για λίγο.
- να του προσφέρει κάτι.
- Να ετοιμάσει ένα δωμάτιο για κάποιον ξένο, στρώνοντας το κρεβάτι και βοηθώντας τον να τακτοποιηθεί (ξενάγηση στο σπίτι, πετσέτες κλπ).
- Να βοηθήσει στην ετοιμασία ενός γεύματος (μαγείρεμα, στρώσιμο τραπεζιού κλπ) για κάποιο φιλοξενούμενο.
- Να φιλοξενήσει για λίγες μέρες κάποιον συγγενή ή φίλο εφαρμόζοντας τα παραπάνω.
- Να μπορεί να του προτείνει ένα στοιχειώδες πρόγραμμα ξενάγησης.
Βρεφοκομίας
Να μπορεί να πραγματοποιεί 5 από τα παρακάτω:
- Να μπορεί να κρατά σωστά ένα μωρό.
- Να ξέρει να ταΐζει σωστά με το μπιμπερό ένα μωρό.
- Να καταλαβαίνει πότε ένα μωρό θέλει άλλαγμα και να βοηθά σε αυτό.
- Να ξέρει να απασχολήσει ένα μωρό με παιχνίδια ή τραγούδια, καθώς επίσης και να το προστατεύει από διάφορους κινδύνους.
- Να μπορεί να πάει ένα μωρό περίπατο ξέροντας τί θα πρέπει να έχει μαζί του.
- Να μπορεί να στρώνει το κρεβατάκι ενός μωρού και να το βάζει να κοιμηθεί.
Μελετητή της θρησκείας
Να μπορεί να πραγματοποιεί 4 από τα παρακάτω:
Α. Λυκόπουλα που είναι Χριστιανοί Ορθόδοξοι
- Να γνωρίζει το Σύμβολο της Πίστης και το Πάτερ Ημών.
- Να γνωρίζει πότε γιορτάζουμε τα Χριστούγεννα, το Πάσχα, την Κοίμηση, τον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου, την Πεντηκοστή, την Ανάληψη και την Εορτή των Τριών Ιεραρχών.
- Να γνωρίζει τι είναι η Αγία Γραφή και να μπορεί να διηγηθεί κάτι από τη ζωή του Χριστού (Θαύμα, παραβολή κλπ).
- Να γνωρίζει πότε γιορτάζει ο Πολιούχος Άγιος της πόλης ή του χωριού του, το όνομα του Μητροπολίτη της περιοχής του και πώς ονομάζεται ο Αρχιεπίσκοπος.
- Να γνωρίζει τα 7 μυστήρια.
Β. Λυκόπουλα άλλου θρησκεύματος
- Να γνωρίζει τις βασικές αρχές της θρησκείας του.
- Να γνωρίζει τις σημαντικότερες γιορτές.
- Να γνωρίζει ποιο είναι το ιερό κείμενο της θρησκείας του και
- Να γνωρίζει τα σχετικά με την ιστορία της θρησκείας του και της Διδασκαλίας της.
- Να αποδεικνύει έμπρακτα ότι εφαρμόζει τους κανόνες και τις βασικές αρχές της Θρησκείας του.
Βοηθού της εκκλησίας
- Να βοηθά τακτικά τον ιερέα της Ενορίας του στη Θεία Λειτουργία ή να βοηθά στη συντήρηση και καθαριότητα της Εκκλησίας ή να προσφέρει υπηρεσίες στις διάφορες εκδηλώσεις της εκκλησίας της Ενορίας του, σε συνεργασία πάντα με τον ιερέα της περιοχής.
- Να γνωρίζει τα μέρη του ναού και τα ιερά σκεύη.
- Να ξέρει τις κυριότερες ιερουργίες.
- Να γνωρίζει τη διαβάθμιση του κλήρου.
- Να γνωρίζει πότε γιορτάζει η εκκλησία της περιοχής του και το τροπάριο του Άγιου Προστάτη της.
Βιβλιοθηκάριου
Να μπορεί να πραγματοποιεί 6 από τα παρακάτω:
- Να έχει διαβάσει 5 τουλάχιστον παιδικά βιβλία.
- Να γνωρίζει λίγα για το περιεχόμενο 15 παιδικών βιβλίων και να μπορεί να συστήσει ένα σε κάποιο φίλο του.
- Να γνωρίζει τα περί δανειστικής βιβλιοθήκης και να μπορεί να κρατήσει βιβλίο δανεισμού.
- Να κάνει μία ταξινόμηση σε μία βιβλιοθήκη και να φτιάξει ένα κατάλογο βιβλίων.
- Να γνωρίζει 3 κεντρικά βιβλιοπωλεία και ένα στη γειτονιά του.
- Να έχει επισκεφθεί μία δανειστική βιβλιοθήκη.
- Να βοηθήσει στη δημιουργία ή λειτουργία δανειστικής βιβλιοθήκης στην Αγέλη.
Πυροσβέστη
Να μπορεί να πραγματοποιεί 5 από τα παρακάτω:
- Να ξέρει τους κινδύνους πρόκλησης πυρκαγιάς στην πόλη και στην ύπαιθρο.
- Να ξέρει το τηλέφωνο της Πυροσβεστικής και πώς πρέπει να την ενημερώσει για κάποιο ατύχημα.
- Να γνωρίζει πώς σβήνεται μία πυρκαγιά και πότε χρησιμοποιούνται τα διάφορα πυροσβεστικά μέσα (άμμος, νερό, χώμα, πυροσβεστήρες).
- Να ξέρει να ανάβει σωστά φωτιά στο ύπαιθρο και να δείξει πώς την σβήνουν όταν πρόκειται να αναχωρήσουν.
- Να οργανώσει πυροσβεστική φωλιά στην Αγέλη (με φτυάρι-χώμα πυροσβεστήρα).
- Να επιβλέπει σε εκδρομή ή κατασκήνωση την τήρηση των κανόνων πυρασφάλειας.
Ψυχαγωγού
Να μπορεί να πραγματοποιεί 8 από τα παρακάτω:
- Να διευθύνει 2 τραγούδια στην Αγέλη.
- Να παρουσιάσει μία ιστορία με την εξάδα του (σκετς).
- Να πει 3 έξυπνα ανέκδοτα.
- Να απαγγείλει ένα ποίημα.
- Να δείξει 3 ταχυδακτυλουργικά κόλπα.
- Να χορέψει και να μπορεί να δείξει 2 χορούς αγριμιών.
- Να χορέψει 2 ελληνικούς χορούς.
- Να παρουσιάσει 3 νούμερα τσίρκου ή κλόουν.
- Να διηγηθεί μία ιστορία.
- Να μπορεί να μεταμφιεστεί κατάλληλα.
- Να απασχολήσει την Αγέλη για 10' με παιχνίδια -τραγούδια-μιμήσεις κλπ.
- Να συμβάλλει θετικά στην επιτυχία της πυράς μιας εκδρομής ή στην κατασκήνωση.
Διοργανωτή γιορτών
Να βοηθήσει στην οργάνωση μίας γιορτής στην Αγέλη, το σπίτι ή το σχολείο πραγματοποιώντας 6 από τα παρακάτω:
- Φτιάχνοντας κατάλογο προσκεκλημένων.
- Γράφοντας το κείμενο των προσκλήσεων.
- Βοηθώντας στη διακόσμηση του χώρου.
- Δίνοντας ιδέες για το πρόγραμμα τις γιορτής και αναλαμβάνοντας το συντονισμό ενός μέρους από αυτό.
- Οργανώνοντας μαζί με άλλους τον μπουφέ.
- Φροντίζοντας να γλεντήσουν όλοι οι καλεσμένοι.
- Βοηθώντας στην τακτοποίηση του χώρου μετά τι γιορτή.
Ταξιδιώτη
Να μπορεί να πραγματοποιεί 7 από τα παρακάτω:
- Να ετοιμάσει τις αποσκευές του για ένα ταξίδι 3-5 ημερών ή το σακίδιό του για την κατασκήνωση, λαμβάνοντας υπόψη -αν χρειάζεται- τις τοπικές καιρικές συνθήκες.
- Να ξέρει πώς μπορεί να πληροφορηθεί τα δρομολόγια των μέσων συγκοινωνίας και να μπορεί να προμηθευτεί το εισιτήριο που του χρειάζεται.
- Να ξέρει τί είναι το διαβατήριο και το συνάλλαγμα και σε τί χρησιμεύουν.
- Να καταστρώσει πρόγραμμα για το πώς θα περάσει τις μέρες του και ποια αξιοθέατα θα δει.
- Να στείλει στην Αγέλη κάρτα με τις εντυπώσεις του από τον τόπο ταξιδιού ή γράμμα στους γονείς του σχετικό με την κατασκήνωση.
- Να ξέρει τί πρέπει να προσέχει όταν ταξιδεύει και τί θα κάνει όταν χαθεί.
- Να φέρει μερικά καρτ-ποστάλ, φωτογραφίες, τραγούδια, χορού παιχνίδια από τον τόπο ταξιδιού του ή να περιγράψει μερικά ήθη και έθιμα.
- Να είναι σε θέση να χαράξει τη διαδρομή του ταξιδιού σε χάρτη χρησιμοποιώντας τους μεγάλους δρόμους και να εκτιμήσει το χρόνο της διαδρομής.
- Να γνωρίζει τους βασικούς κανόνες συμπεριφοράς σε ξενώνα, καταφύγιο ή ξενοδοχείο και στα μέσα μαζικής μεταφοράς (λεωφορεία, τρένα, πλοία κλπ).
Φίλου της επικοινωνίας
Να μπορεί να πραγματοποιεί 6 από τα παρακάτω:
- Να γνωρίζει την ιστορία των επικοινωνιών και να παρουσιάσει λεύκωμα με φωτογραφίες των μέσων επικοινωνίας.
- Να γνωρίζει τί είναι κώδικας και να φτιάξει έναν απλό κωδικό, με τον οποίο θα στείλει μήνυμα.
- Να γνωρίζει 3 τρόπους εκπομπής του σήματος κινδύνου (ΣΟΣ), σε Μορς, διά βραχιόνων ή με οποιονδήποτε άλλο τρόπο.
- Να γνωρίζει να στέλνει τηλεγράφημα.
- Να μεταφέρει προφορικά μετά από 20', με κάθε ακρίβεια ένα μήνυμα 2-3 γραμμών.
- Να μπορεί να τηλεφωνήσει από τηλεφωνικό θάλαμο.
- Να μπορεί να επικοινωνεί χρησιμοποιώντας το διαδίκτυο (e-mail, προγράμματα τύπου MSN κλπ).
- Να γνωρίζει τι είναι ο ασύρματος και πως χρησιμοποιείται.
- Να γνωρίζει τους κινδύνους από τη χρήση των κινητών τηλεφώνων.
Οικονομικών συναλλαγών
Να μπορεί να πραγματοποιεί 6 από τα παρακάτω:
- Να γνωρίζει να ψωνίζει για το σπίτι ή την Αγέλη.
- Να εφαρμόζει στην πράξη τις αρχές της αποταμίευσης.
- Να γνωρίζει να τηρεί ένα υποτυπώδες ταμείο (έσοδα - έξοδα κλπ.) και να κόβει αποδείξεις πληρωμής - είσπραξης.
- Να γνωρίζει πώς λειτουργεί μία Τράπεζα και πώς γίνεται μία κατάθεση ή ανάληψη.
- Να γνωρίζει τα νομίσματα 5 ξένων χωρών και πώς βρίσκουμε, την ισοτιμία μεταξύ τους ή την τιμή τους σε ευρώ.
- Να βοηθήσει ουσιαστικά στη διοργάνωση μίας Οικονομικής δράσης της Αγέλης.
- Να φροντίζει το υλικό της εξάδας του και να φροντίζει για οικονομία στα υλικά Χειροτεχνίας.
Ειδική Ερασιτεχνική Ασχολία Φίλου της Ζωής
- Να γνωρίζει πόσο σημαντικό είναι να διατηρούμε ακέραιες όλες τις «διαθέσιμες» δυνάμεις μας, σαν προϋπόθεση για μια ευτυχισμένη ζωή.
- Να ζωγραφίζει τι θα ήθελε να γίνει ή να γράφει έκθεση.
- Να γνωρίζει πόσο επιβαρυντικά για την καλή μας υγεία (φόρμα) είναι τα εξής:
- το πολύ φαγητό
- τα πολλά αναψυκτικά
- το τσιγάρο
- το αλκοόλ
- τα πολλά φάρμακα
- τα ναρκωτικά
- κάθε τι πέρα από το μέτρο.
Απλή γνώση.
Να ξέρει τα αντίστοιχα υγιεινά υποκατάστατά τους (π.χ. χυμοί, φυσικές τροφές κ.λ.π.)
- Να βρει και να παρουσιάσει στην παρέα του, στο σχολείο, στη γειτονιά, 5 έξυπνες και εύκολα υλοποιήσιμες, από την ηλικία του, δραστηριότητες (μία από κάθε τομέα), κάθε μια από τις οποίες μπορεί να ανοίγει ένα δημιουργικό παράθυρο στη ζωή (hobby).
- Να γνωρίζει τους τρόπους με τους οποίους προωθούνται οι κακές συνήθειες και πως μπορούμε να προστατευτούμε από αυτούς. Να γνωρίζει από ποιους πρέπει να παίρνουμε φάρμακα, γλυκά κ.λ.π. και από ποιους όχι.
- Να ξέρει να μοιράζεται με τους άλλους τα δικά του προβλήματα και να έχει την υπομονή να ακούει και να καταλαβαίνει τα προβλήματα των άλλων.
- Να φτιάξει ημερολόγιο με δημοσιεύματα σχετικά με τις κακές συνήθειες που μειώνουν την απόδοσή μας. (Συλλογή αποκομμάτων).
- Να ασχοληθεί με μια νέα ερασιτεχνική ασχολία, από τομέα που δεν έχει ακόμη ασχοληθεί.
- Να παρουσιάσει τις χαρές της ζωής με πρωτότυπο τρόπο. Αφίσα με φωτογραφίες και στίχους ποιητών (από το Ανθολόγιο) που μιλούν για ωραία πράγματα της ζωής.
- Να γνωρίζει σε ποιες περιπτώσεις η προσωπική του ασφάλεια και υγεία προέχει της αρχής της συντροφικότητας.
- Να γνωρίζει τα οφέλη της εθελοντική αιμοδοσίας.