Πνευματική Καλλιέργεια
Πνευματική Καλλιέργεια
1. ΦΙΛΟΤΕΧΝΟΥ |
17. ΣΥΛΛΕΚΤΗ |
2. ΦΙΛΟΥ ΤΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ |
18. ΑΦΗΓΗΤΗ |
3. ΦΙΛΟΥ ΤΗΣ ΠΟΙΗΣΗΣ |
19. ΦΙΛΟΥ ΤΩΝ ΠΑΡΑΜΥΘΙΩΝ |
4. ΦΙΛΟΥ ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ |
20. ΦΙΛΟΥ ΤΩΝ ΚΟΜΙΚΣ |
5. ΦΙΛΟΥ ΤΗΣ ΡΑΔΙΟΦΩΝΙΑΣ - ΤΗΛΕΟΡΑΣΗΣ |
21. ΗΘΟΠΟΙΟΥ |
6. ΦΙΛΟΥ ΤΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ |
22. ΤΡΑΓΟΥΔΙΣΤΗ |
7. ΦΙΛΟΥ ΤΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ |
23. ΦΙΛΟΥ ΤΗΣ ΛΑΪΚΗΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ |
8. ΞΕΝΩΝ ΓΛΩΣΣΩΝ |
24. ΦΙΛΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΩΝ ΠΑΙΧΝΙΔΙΩΝ |
9. ΠΑΓΚΟΣΜΙΩΝ ΓΝΩΣΕΩΝ |
25. ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗΣ ΦΑΝΤΑΣΙΑΣ |
10. ΙΣΤΟΡΙΚΟΥ |
26. ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ ΣΤΟ ΠΑΣΧΑ |
11. ΓΝΩΡΙΜΙΑΣ ΜΕ ΤΗΝ ΠΑΤΡΙΔΑ |
27. ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ ΣΤΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ |
12. ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΟΥ |
28. ΓΝΩΣΗ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΩΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ |
13. ΣΩΣΤΟΥ ΜΑΘΗΤΗ |
29. ΦΙΛΟΥ ΤΩΝ ΟΛΥΜΠΙΑΚΩΝ ΑΓΩΝΩΝ |
14. ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗ |
30. ΕΙΔΙΚΗ ΕΡΑΣΙΤΕΧΝΙΚΗ ΑΣΧΟΛΙΑ |
15. ΚΑΛΟΥ ΣΥΖΗΤΗΤΗ |
31. ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗΣ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑΣ |
16. ΜΟΥΣΙΚΟΥ |
Φιλότεχνου
Να μπορεί να πραγματοποιεί 5 από τα παρακάτω:
- Να ενδιαφέρεται γενικά για τις τέχνες και να γνωρίζει λίγα από την ιστορία τριών από αυτές.
- Να κάνει μία συλλογή από 20 φωτογραφίες που να αναφέρονται σε τρεις τουλάχιστον διαφορετικές τέχνες.
- Να γνωρίζει 10 Έλληνες και 10 ξένους διάσημους καλλιτέχνες διαφορετικών τεχνών.
- Να επισκεφθεί δύο τουλάχιστον Μουσεία ή Εκθέσεις που να έχουν σχέση με τρεις τουλάχιστον διαφορετικές τέχνες.
- Να μπορεί να ξεναγήσει την Αγέλη σε ένα Μουσείο τέχνης.
- Να έχει στη βιβλιοθήκη του βιβλία που να αναφέρονται σε δύο τουλάχιστον διαφορετικές τέχνες.
Φίλου της λογοτεχνίας
Να μπορεί να πραγματοποιεί 7 από τα παρακάτω:
- Να έχει διαβάσει 6 τουλάχιστον παιδικά βιβλία και να μπορεί να πει με δύο λόγια την υπόθεσή τους. (να περιλαμβάνεται και η ιστορία του Μόγλη).
- Να μπορεί να συγκρίνει 2 από αυτά μεταξύ τους ως προς το θέμα, τη δράση, το μήνυμα.
- Να ξέρει λίγα βιογραφικά στοιχεία για τους συγγραφείς των 6 βιβλίων.
- Να μπορεί να διηγηθεί στην Αγέλη μία ιστορία, όμορφα και παραστατικά.
- Να γνωρίζει την ιστορία του βιβλίου.
- Να περιποιείται τα βιβλία στο σπίτι του και στη βιβλιοθήκη της Αγέλης.
- Να μπορεί να χρησιμοποιήσει μία βιβλιοθήκη για ανεύρεση μίας πληροφορίας ή να έχει επισκεφθεί Δημόσια Βιβλιοθήκη.
- Να έχει δει μια Έκθεση Βιβλίου ή σε ένα μεγάλο βιβλιοπωλείο να έχει αγοράσει ένα βιβλίο της εκλογής του.
Φίλου της Ποίησης
Να μπορεί να πραγματοποιεί 7 από τα παρακάτω:
- Να γνωρίζει 3 Έλληνες και 1 ξένο ποιητή και τα σημαντικότερα έργα τους.
- Να γνωρίζει ποιος είναι ο Εθνικός μας Ποιητής, τα σπουδαιότερα έργα του και τον Εθνικό μας Ύμνο.
- Να γνωρίζει τι είναι στίχος, τι στροφή, τι ομοιοκαταληξία και τι ελεύθερος στίχος.
- Να ετοιμάσει ένα ομοιόμορφα διακοσμημένο λεύκωμα με ποιήματα που του αρέσουν.
- Να απαγγείλει σωστά 3 ποιήματα (διαβάζοντας ή από στήθους) ενός Έλληνα ποιητή που θα διαλέξει και να εξηγήσει γιατί του αρέσουν.
- Να γνωρίζει 3 τραγούδια Ελλήνων συνθετών σε στίχους γνωστών ποιητών.
- Να κάνει ένα από τα παρακάτω:
- να γράψει ένα απλό ποίημα με δύο τουλάχιστον στροφές.
- να βάλει δικούς του στίχους σε ένα γνωστό Λυκοπουλικό ή άλλο τραγούδι.
- να κάνει πεζό ένα ποίημα.
- Να έχει στη βιβλιοθήκη του 3-4 ποιητικές συλλογές.
Φίλου της Μουσικής
Να μπορεί να πραγματοποιεί 6 από τα παρακάτω:
- Να μπορεί να ξεχωρίζει 2 τουλάχιστον έργα από
- κλασσική μουσική,
- δημοτική,
- λαϊκή,
- σύγχρονη ελληνική,
- μοντέρνα.
- Να έχει παρακολουθήσει ζωντανή ή από Ραδιόφωνο ή Τηλεόραση μια συναυλία και να πει τις εντυπώσεις του.
- Να διαλέξει 2 συνθέτες (1 Έλληνα και 1 ξένο) και το έργο τους, παρουσιάζοντας στην Αγέλη μερικά έργα τους με τη βοήθεια μαγνητοφώνου.
- Να γνωρίζει τα ονόματα 3 συνθετών κλασσικής μουσικής και 3 Ελλήνων συνθετών.
- Να ξέρει πώς λειτουργεί το ραδιόφωνο και το cd player.
- Να φτιάξει ένα καλλιτέχνημα εμπνευσμένο από ένα τραγούδι.
- Να γνωρίζει τα ονόματα 5 Ελλήνων και 3 ξένων τραγουδιστών.
Φίλου της Ραδιοφωνίας - Τηλεόρασης
Να μπορεί να πραγματοποιεί 5 από τα παρακάτω:
- Να μπορεί να βρει στο ραδιόφωνο όλους τους ελληνικούς σταθμούς που ακούγονται στην εστία του και τα κανάλια της Τηλεόρασης.
- Να μπορεί να κάνει με τη βοήθεια περιοδικού προγραμμάτων εκπομπών, μια επιλογή από Ραδιοφωνικές και Τηλεοπτικές εκπομπές κατάλληλες για παιδιά, που θα κρεμά για 4 βδομάδες στον πίνακα ανακοινώσεων της Αγέλης.
- Να κριτικάρει μια εκπομπή.
- Να γνωρίζει 3 Ραδιοφωνικές και 3 Τηλεοπτικές εκπομπές.
- Επιμορφωτικές
- Ψυχαγωγικές
- Αθλητικές
- Να γνωρίζει πώς λειτουργεί το ραδιόφωνο και η τηλεόραση.
- Να μπορεί να χρησιμοποιεί με άνεση τους διάφορους καταλόγους ή τα περιοδικά προγραμμάτων.
- Να συμμετάσχει σε μία ραδιοφωνική ή τηλεοπτική εκπομπή.
Φίλου του Θεάτρου
Να μπορεί να πραγματοποιεί 6 από τα παρακάτω:
- Να έχει παρακολουθήσει 3 τουλάχιστον Θεατρικά έργα (ζωντανά ή στην τηλεόραση) και να μπορεί να πει με λίγα λόγια την υπόθεσή τους.
- Να γνωρίζει μερικά για την ιστορία του Θεάτρου στην Ελλάδα (από την αρχαία εποχή ως σήμερα)
- Να γνωρίζει πόσα είδη θεατρικών έργων έχουμε και ποια είναι η διαφορά τους.
- Να αναγνωρίζει από φωτογραφίες 3 Έλληνες ηθοποιούς άνδρες και 3 γυναίκες (του Θεάτρου).
- Να γνωρίζει 3 γνωστούς σύγχρονους Έλληνες θεατρικούς συγγραφείς.
- Να γνωρίζει τη διαδικασία προετοιμασίας Θεατρικού έργου.
- Να γράψει ένα σκετς για την εξάδα του το οποίο και να σκηνοθετήσει.
- Να μπορεί να χρησιμοποιεί με άνεση τη στήλη των εφημερίδων για τα θέατρα.
- Να μπορεί να κάνει, με τη βοήθεια της σχετικής στήλης των εφημερίδων, μία επιλογή Θεατρικών παραστάσεων κατάλληλων για παιδιά.
Φίλου του Κινηματογράφου
Να μπορεί να πραγματοποιεί 7 από τα παρακάτω:
- Να έχει παρακολουθήσει 3 τουλάχιστον κινηματογραφικά έργα και να μπορεί να λέει γι' αυτά τη γνώμη του.
- Να γνωρίζει μερικά σχετικά με την ιστορία του κινηματογράφου.
- Να γνωρίζει πόσα είδη ταινιών (θέματα) υπάρχουν.
- Να αναγνωρίζει 6 Έλληνες και 3 ξένους ηθοποιούς.
- Να αναγνωρίζει 3 Έλληνες και 3 ξένους σκηνοθέτες ή 3 μεγάλες εταιρείες παραγωγής.
- Να γνωρίζει ποια είναι τα συστατικά στοιχεία για να γυριστεί ένα έργο (π.χ. σκηνοθέτης, ηθοποιοί, σκηνογράφος, ηχολήπτης, κοστούμια, κ.λ.π.).
- Να γράψει ένα σενάριο από τη ζωή της Αγέλης που Θα γυρίσει σε VIDEO με έξοδα της Αγέλης (1 κασέτα).
- Να μπορεί να κάνει, με τη βοήθεια της σχετικής στήλης των εφημερίδων, μία επιλογή ταινιών κατάλληλων για παιδιά.
- Να μπορεί να χρησιμοποιεί με άνεση τη στήλη των εφημερίδων για τους κινηματογράφους και να βρίσκει τι έργο παίζουν οι γειτονικοί κινηματογράφοι.
Ξένων Γλωσσών
Να μπορεί να πραγματοποιεί 5 από τα παρακάτω:
- Να έχει παρακολουθήσει για 2 χρόνια τουλάχιστον μαθήματα σε μία ξένη γλώσσα.
- Να μπορεί να δώσει μερικές απλές πληροφορίες σε κάποιον ξένο.
- Να γνωρίζει μερικές λέξεις ευγένειας (χαιρετισμού η ευχαριστίας) σε 3 γλώσσες.
- Να ξέρει ποιες είναι οι διεθνείς γλώσσες και σε ποιες περιπτώσεις τις μιλούν.
- Να γνωρίζει πώς λένε τα Λυκόπουλα σε 3 ξένες γλώσσες.
- Να μπορεί να μεταφράσει στα ελληνικά από μία ξένη γλώσσα, ένα απλό κείμενο
Παγκόσμιων γνώσεων
Να μπορεί να πραγματοποιεί 6 από τα παρακάτω:
- Να γνωρίζει τα νομίσματα και τις σημαίες 10 χωρών.
- Να γνωρίζει τα κυριότερα γεγονότα της Ιστορίας 2 ξένων χωρών.
- Να αλληλογραφεί με ένα παιδί από άλλη χώρα.
- Να παρουσιάσει ένα παραδοσιακό έθιμο μίας χώρας.
- Να γνωρίζει τη Γεωγραφία της Ευρώπης.
- Να γνωρίζει 10 χώρες του κόσμου που υπάρχουν Πρόσκοποι.
- Να γνωρίζει 5 μεγάλους ποταμούς, 5 μεγάλες λίμνες, 5 μεγάλα βουνά της Γης, τους ωκεανούς και τις ηπείρους.
- Να γνωρίζει 3 μεγάλα παγκόσμια προβλήματα και να προτείνει λύσεις.
Ιστορικού
Να μπορεί να πραγματοποιεί 5 από τα παρακάτω: (το Νο 1 οπωσδήποτε).
- Να γνωρίζει τις κυριότερες ιστορικές περιόδους της ανθρωπότητας.
- Να παρουσιάσει ένα λεύκωμα με Θέμα την Ιστορία μίας χώρας, με φωτογραφίες, κείμενα η σχέδια.
- Να παρουσιάσει με την εξάδα του ένα σκετς βασισμένο σε κάποιο ιστορικό γεγονός (διάρκειας 5 λεπτών τουλάχιστον).
- Να ξέρει πού Θα ανατρέξει για ιστορικά στοιχεία παρουσιάζοντας στην Αγέλη την ιστορία της Περιοχής που θα γίνει η κατασκήνωση της Αγέλης.
- Να έχει στη βιβλιοθήκη του ιστορικά βιβλία και να έχει επισκεφθεί 2 Μουσεία ιστορίας.
- Να γνωρίζει 5 μεγάλους ιστορικούς συγγραφείς της Πατρίδας μας.
Γνωριμίας με την πατρίδα
Να μπορεί να πραγματοποιεί 7 από τα παρακάτω: (σε γενικές γραμμές).
- Να γνωρίζει την ιστορία του τόπου του.
- Να ψάλλει σωστά τον Εθνικό Ύμνο και να ξέρει ποιος έγραψε τους στίχους και ποιος τη μουσική.
- Να ζωγραφίσει σωστά την Ελληνική Σημαία.
- Να ξέρει τι παράγει ο τόπος μας, τι πληθυσμό έχει και ποιες οι κύριες ασχολίες του.
- Να ζωγραφίσει το χάρτη της Ελλάδας κολλώντας επάνω 5 φωτογραφίες από διάφορα μέρη του τόπου, στις αντίστοιχες θέσεις.
- Να ξέρει 5 διάσημους δημιουργούς Έλληνες από όλες τις μορφές τέχνης.
- Να έχει επισκεφθεί ένα Μουσείο.
- Να ξέρει να τοποθετεί στο χάρτη 5 μεγάλα ποτάμια, 7 μεγάλα βουνά και 10 μεγάλες πόλεις της πατρίδας μας.
Αρχαιολόγου
Να μπορεί να πραγματοποιεί 6 από τα παρακάτω:
- Να έχει επισκεφθεί το πλησιέστερο αρχαιολογικό Μουσείο ή χώρο της περιοχής του και να είναι σε Θέση να ξεναγήσει την Αγέλη σε αυτό.
- Να γνωρίζει πώς συμπεριφέρονται σ' ένα Μουσείο ή έναν αρχαιολογικό χώρο.
- Να γνωρίζει τι κάνουμε όταν βρούμε ένα αρχαίο και ποιες υπηρεσίες ασχολούνται μ' αυτά.
- Να γνωρίζει πώς γίνονται οι ανασκαφές και 3 διάσημους αρχαιολόγους Έλληνες ή ξένους.
- Να γνωρίζει 3 περίφημους αρχαιολογικούς χώρους (2 ελληνικούς και 1 ξένο) και να παρουσιάσει μία συλλογή φωτογραφιών κατάλληλα σχολιασμένων, που να αναφέρονται στους χώρους αυτούς.
- Να γνωρίζει 5 περίφημα Μουσεία ελληνικά και ξένα.
- Να σκιτσάρει ένα αρχαιολογικό μνημείο που επισκέφθηκε.
Σωστού Μαθητή
(Σε συνεργασία με το σχολείο)
Να μπορεί να πραγματοποιεί 7 από τα παρακάτω:
- Να συμμετέχει ενεργά στις συζητήσεις της τάξης.
- Να είναι φίλος με τους συμμαθητές του.
- Να προσαρμόζεται εύκολα.
- Να έχει σύμμετρη και ικανοποιητική απόδοση στα μαθήματα.
- Να έχει τη δυνατότητα πολύπλευρης εξέτασης των Θεμάτων.
- Να μπορεί να εξετάζει, να ερευνά, να προτείνει λύσεις, να δέχεται τις απόψεις των άλλων για συζήτηση, να συγκρίνει, να απορρίπτει δικαιολογώντας την άποψή του, να κατανοεί και να προβληματίζεται.
- Να επιδιώκει τη βελτίωσή του.
- Να είναι τακτικός στην τήρηση των τετραδίων και των βιβλίων του.
- Να μπορεί να ξεχωρίζει πότε είναι ώρα για δουλειά και πότε για παιχνίδι.
Παρατηρητή
Να μπορεί να πραγματοποιεί 6 από τα παρακάτω:
- Να βρίσκει 8 από 10 μυρωδιές.
- Να βρίσκει 8 από 10 ήχους.
- Να βρίσκει 5 από 8 γεύσεις.
- Να βρίσκει με την αφή 8 από 10 αντικείμενα.
- Να περιγράψει ένα χώρο αφού τον παρατηρήσει καλά για 5 λεπτά (με πάνω από σε 2 λεπτά.
- Να οργανώσει ένα παιχνίδι ΚΙΜ στην Αγέλη.
- Να αναγνωρίσει: 6 ζώα, 6 λουλούδια, 6 δένδρα, 6 πουλιά, 6 ψάρια.
- Να αναγνωρίζει 3 αποτυπώματα ζώων ή πτηνών (σκύλου, γάτας, κότας, πάπιας κλπ.)
- Να γνωρίζει 5 τουλάχιστον ανιχνευτικά σημεία.
Καλού συζητητή
Να μπορεί να πραγματοποιεί 4 από τα παρακάτω: (το Νο 1 οπωσδήποτε).
- Να γνωρίζει και να τηρεί τους κανόνες μίας καλής συζήτησης.
- Να πάρει μέρος σε 3 συζητήσεις στην Αγέλη και να σημειώσει τα λάθη που έγιναν.
- Να διευθύνει 2 συζητήσεις 5' - 10' και να γράψει τα συμπεράσματά του.
- Να υποστηρίξει σε μία συζήτηση ένα Θέμα που του έχει δοθεί από πριν.
Μουσικού
Να μπορεί να πραγματοποιεί 7 από τα παρακάτω:
- Να παίζει ένα όργανο και να ξέρει σε ποια κατηγορία ανήκει.
- Να παίζει σε αυτό 2-3 μελωδίες εκ των οποίων η μία να είναι κάποιο Λυκοπουλικό ή Προσκοπικό τραγούδι.
- Να γνωρίζει 3 μεγάλους συνθέτες και το έργο τους.
- Να γνωρίζει 2-3 μεγάλους σολίστ του οργάνου που παίζει.
- Να αναγνωρίζει τον ήχο 5 οργάνων, να αναγνωρίζεί επίσης οπτικά 10.
- Να μπορεί να περιποιείται σωστά το όργανο.
- Να γνωρίζει τι είναι το πεντάγραμμο και πώς γράφονται σ' αυτό οι νότες και το σολφέζ.
- Να έχει βοηθήσει, παίζοντας ένα όργανο, σε μια γιορτή της Αγέλης ή τους Συστήματος (ή και σε πυρά).
Συλλέκτη
- Να παρουσιάσει μια πρωτότυπη και σωστά οργανωμένη συλλογή από οποιαδήποτε υλικά με 50 τουλάχιστον κομμάτια.
- Να μπορεί να εξηγήσει πού μπορεί κανείς να βρει αυτά τα υλικά και πού τα βρήκε εκείνος.
- Να γνωρίζει λίγα για την ιστορία των αντικειμένων που μαζεύει.
- Να προτείνει 3 Θέματα συλλογών για αντίστοιχα μηνιαία Θέματα, βοηθώντας την εξάδα του να τις πραγματοποιήσει.
Αφηγητή
Να μπορεί να πραγματοποιεί 5 από τα παρακάτω:
- Να πει 3 ανέκδοτα στην Αγέλη με τρόπο διασκεδαστικό.
- Να διαβάσει ένα κείμενο 3-4 σελίδων κατά τρόπο ελκυστικό.
- Να περιγράψει με δικά του λόγια μια θεατρική ή κινηματογραφική ή τηλεοπτική παράσταση ή ένα βιβλίο (τουλ. 10').
- Να προετοιμάσει και να μιλήσει στην Αγέλη για ένα Θέμα (τουλάχιστον 5').
- Να γνωρίζει 3 ελληνικά και 1 ξένο αφήγημα κατάλληλο για παιδιά και να το αφηγείται.
- Να μαζέψει 10 ιστορίες από περιοδικά για τις ανάγκες του προγράμματός της Αγέλης και να βοηθήσει στην παρουσίασή τους.
- Να γνωρίζει 5 συγγραφείς και από 1 τουλάχιστον έργο τους.
Φίλου των παραμυθιών
Να μπορεί να πραγματοποιεί 5 από τα παρακάτω:
- Να μπορεί να διηγηθεί ένα παραμύθι.
- Να γνωρίζει σε ποιές κατηγορίες χωρίζονται τα παραμύθια και να μπορεί να τις αναλύσει με λίγα λόγια.
- Να παρουσιάσει στην Αγέλη μία συλλογή με παιδικά παραμύθια.
- Να γνωρίζει 5 συγγραφείς παραμυθιών Έλληνες ή ξένους και ένα έργο τους.
- Να μπορεί να φτιάξει ένα δικό του παραμύθι.
- Να μπορέσει να κατανοήσει και να εξηγήσει το νόημα ενός παραμυθιού.
- Σε συνεργασία με την εξάδα του, να παρουσιάσει ένα παραμύθι με τη μορφή σκετς.
Φίλου των κόμικς
Να μπορεί να πραγματοποιεί 5 από τα παρακάτω:
- Να παρουσιάσει στην Αγέλη, μία συλλογή από κόμικς.
- Να γνωρίζει ποιό ήταν το πρώτο κόμικ και λίγα λόγια για την ιστορία του.
- Να γνωρίζει έναν Έλληνα και ένα ξένο δημιουργό κόμικ και από ένα έργο τους.
- Να γνωρίζει 3 τρόπους με τους οποίους μπορεί κάποιος να προμηθευτεί ένα βιβλίο κόμικ.
- Να μπορεί να σχεδιάζει τον αγαπημένο του ήρωα κόμικ.
- Να γνωρίζει κάθε πότε κυκλοφορούν οι νέες εκδόσεις για 5 βιβλία κόμικ.
- Να γνωρίζει ποιες τηλεοπτικές σειρές κινουμένων σχεδίων ή κινηματογραφικές ταινίες, έχουν προέλθει από βιβλίο κόμικ.
Ηθοποιού
Να μπορεί να πραγματοποιεί 6 από τα παρακάτω:
- Να λάβει μέρος σε 3 σκετς της εξάδας του.
- Να μιμείται την κίνηση και τη φωνή 3 ζώων ή πουλιών.
- Να μιμείται ένα μωρό, ένα νέο και ένα γέρο άνθρωπο.
- Να ξέρει να μεταμφιεστεί κατάλληλα για δύο διαφορετικούς ρόλους.
- Να μπορεί να δείξει μία σκηνή από την ιστορία του Μόγλη μόνος του ή με τη βοήθεια άλλων Λυκοπούλων.
- Να έχει παρακολουθήσει μια θεατρική παράσταση.
- Να έχει συμμετάσχει σε μία θεατρική παράσταση του σχολείου του.
- Να έχει παρακολουθήσει εργαστήρια θεατρικού παιχνιδιού (του Δήμου του, κάποιου Μουσείου κ.λ.π.).
- Να του έχει αναγνωριστεί μια από τις παρακάτω ερασιτεχνικές απασχολήσεις: Αφηγητή, Φίλου του Θεάτρου, Φίλου του Κινηματογράφου, Φίλου της Ραδιοφωνίας - Τηλεόρασης ή Δημιουργικής Φαντασίας.
Τραγουδιστή
Να μπορεί να πραγματοποιεί 7 από τα παρακάτω:
- Να τραγουδά σωστά τα τραγούδια της Αγέλης.
- Να τραγουδά σωστά 3 ελληνικά τραγούδια, από τα οποία το ένα να είναι δημοτικό.
- Να γνωρίζει 5 τραγουδιστές από όλα τα είδη του τραγουδιού (λαϊκό, δημοτικό, ελαφρό, όπερα, μοντέρνο).
- Να διευθύνει τραγούδια της Αγέλης.
- Να μετέχει στη χορωδία της Αγέλης (αν υπάρχει).
- Να «παρουσιάσει» στην Αγέλη ένα τραγούδι.
- Να τηρεί τετράδιο τραγουδιών.
- Να έχει συμμετάσχει στη χορωδία του σχολείου του (αν υπάρχει).
- Να έχει παρακολουθήσει εργαστήρια φωνητικής.
Φίλου της Λαϊκής Παράδοσης
Είναι προετοιμασία για την Ειδική Ερασιτεχνική Ασχολία Πολιτιστικής Κληρονομιάς.
Να μπορεί να πραγματοποιεί 9 από τα παρακάτω:
- Να γνωρίζει τι είναι πολιτιστική κληρονομιά και γιατί πρέπει να τη σέβεται.
- Να παρουσιάσει συλλογή 10 αντικειμένων ή φωτογραφιών σχετικών με τη λαϊκή παράδοση.
- Να περιγράψει ένα παραδοσιακό πανηγύρι ή κάποια άλλη γιορτή όπως την έχει ζήσει ο ίδιος ή όπως του την περιέγραψε κάποιος παλαιότερος.
- Να κάνει ένα από τα παρακάτω:
- να κεντήσει ένα μοτίβο.
- να ζωγραφίσει ένα πήλινο.
- να φτιάξει σε χαλκό κάτι παραδοσιακό.
- να σκαλίσει κάτι σε ένα ξύλο ή να ζωγραφίσει πάνω σε αυτό.
- να βρει και να εξηγήσει 10 παλιές παροιμίες.
- να διηγηθεί 2 Θρύλους της περιοχής του.
- να τραγουδά σωστά 2 δημοτικά τραγούδια.
- Να ζωγραφίσει την παραδοσιακή φορεσιά της περιοχής του.
- Να επισκεφθεί το τοπικό λαογραφικό Μουσείο.
- Να καταγράψει παραδοσιακά αντικείμενα που βρίσκονται στο σπίτι του και να μάθει σε τι χρησιμεύουν.
- Να κάνει ένα από τα παρακάτω:
- Να χορεύει έναν ελληνικό χορό.
- Να παρουσιάσει μία παράσταση με θέατρο σκιών (Καραγκιόζης).
- Να ξέρει 5 παραδοσιακά παιχνίδια και να παίζει σωστά στην Αγέλη 3 από αυτά.
- Να οργανώσει στη γειτονιά του μία παρέα και να παίξει με αυτή ένα παραδοσιακό παιχνίδι.
Φίλου Πνευματικών Παιγνιδιών
Να μπορεί να πραγματοποιεί 4 από τα παρακάτω: (το No 1 οπωσδήποτε).
- Να γνωρίζει να παίζει 3 επιτραπέζια πνευματικά παιχνίδια (σκάκι, ντόμινο, ντάμα κλπ) με όλους τους κανόνες.
- Να εξηγήσει σε όσους ενδιαφέρονται πώς παίζεται κάποιο από αυτά.
- Να γνωρίζει την ιστορία ενός από αυτά.
- Να φτιάξει σε χαρτόνι ένα επιτραπέζιο παιχνίδι.
- Να έχει λάβει μέρος σε σχετικό πρωτάθλημα της Αγέλης.
Δημιουργικής Φαντασίας
Να μπορεί να πραγματοποιεί 4 από τα παρακάτω:
- Να προτείνει 3 πρωτότυπες περιπέτειες για την Αγέλη σε αντίστοιχους κύκλους συζήτησης.
- Να παρουσιάσει με όποιον τρόπο θέλει (γραφή, ζωγραφική, κολάζ, σκετς κλπ)
- εικόνες από τον κόσμο που θα ήθελε να ζει.
- Να εφεύρει κάτι (κατασκευή, συσκευή, συνταγή, παιχνίδι κλπ).
- Συνδυάζοντας 6 φωτογραφίες από περιοδικά να φτιάξει μία ιστορία ή να διαφημίσει τη
- ζωή της Αγέλης με μία αφίσα που θα φτιάξει.
- Να φτιάξει ένα σκετς για μία γιορτή ή πυρά της Αγέλης.
Συμμετοχής στο Πάσχα
Να μπορεί να πραγματοποιεί 5 από τα παρακάτω:
- Να ξέρει γιατί γιορτάζουμε το Πάσχα και να ψάλλει σωστά το "Χριστός Ανέστη'.
- Να ξέρει να βάφει κόκκινα αβγά.
- Να βοηθήσει στην προετοιμασία του πασχαλινού τραπεζιού (στρώσιμο- γλυκά -
- φαγητά).
- Να στολίσει μία πασχαλινή λαμπάδα.
- Να φτιάξει ένα πασχαλινό διακοσμητικό για το σπίτι ή την Αγέλη.
- Να προετοιμαστεί σωστά για το Πάσχα (Νηστεία-Εξομολόγηση- θεία Μετάληψη).
Συμμετοχής στα Χριστούγεννα
Να μπορεί να πραγματοποιεί 5 από τα παρακάτω:
- Να γνωρίζει γιατί γιορτάζουμε τα Χριστούγεννα και πώς περιγράφει ο Ευαγγελιστής Λουκάς τη Γέννηση.
- Να βοηθήσει στο στόλισμα του Χριστουγεννιάτικου δένδρου του σπιτιού και στην εορταστική διακόσμηση του σπιτιού, της Αγέλης και του σχολείου.
- Να φτιάξει μικρές Χριστουγεννιάτικες ευχετήριες κάρτες και να τις στείλει σε φίλους και συγγενείς του.
- Να γνωρίζει 3 ελληνικά ή ξένα Χριστουγεννιάτικα έθιμα.
- Να βοηθήσει τη μητέρα του στην προετοιμασία του Χριστουγεννιάτικου ή Πρωτοχρονιάτικου τραπεζιού (στρώσιμο - φαγητό - γλυκά).
- Να γνωρίζει να ψάλλει σωστά τα Κάλαντα Χριστουγέννων, πρωτοχρονιάς και Φώτων.
Γνώστη Ηλεκτρονικών Υπολογιστών
Να μπορεί να πραγματοποιεί 6 από τα παρακάτω:
- Να μπορεί να παρουσιάσει και περιγράψει με απλά λόγια το τι είναι ένας ηλεκτρονικός υπολογιστής και τι εφαρμογές μπορεί να έχει στη ζωή μας.
- Να γνωρίζει κάποια από τα διάφορα λειτουργικά συστήματα Η/Υ. (WINDOWS, UNIX, LINUX, MAC OS).
- Να μπορεί να χρησιμοποιεί ένα πρόγραμμα πλοήγησης ιστοσελίδας (π.χ. Internet Explorer, Mozilla Firefox).
- Να μπορεί να φτιάξει έναν λογαριασμό ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (e-mail account) και να μπορεί να στέλνει και να λαμβάνει email.
- Να χρησιμοποιεί αποτελεσματικά κάποια από τα προγράμματα του Microsoft office (π.χ. word, power point, excel κλπ.)
- Να γνωρίζει κάποιο πρόγραμμα συνομιλίας (M-irc, MSN, YAHOO, ICQ κλπ)
- Να γνωρίζει μερικά μέτρα ασφαλείας που πρέπει να λαμβάνουμε όταν χρησιμοποιούμε ηλεκτρονικό υπολογιστή.
- Να χρησιμοποιεί τον υπολογιστή γνωρίζοντας τη σωστή στάση σώματος (απόσταση από την οθόνη καθώς και το ύψος της, πληκτρολόγιο)
- Να παρουσιάσει μια έκθεση με βιβλία, περιοδικά, φωτογραφίες ή άρθρα σχετικά με τα παραπάνω θέματα.
Φίλου των Ολυμπιακών Αγώνων
Να μπορεί να πραγματοποιεί 7 από τα παρακάτω:
- Να γνωρίζει την ιστορία των Ολυμπιακών Αγώνων. Πως ξεκίνησαν, πότε και τι σκοπό είχαν.
- Να γνωρίζει κάθε πότε πραγματοποιούνται οι Ολυμπιακοί Αγώνες και που έγιναν οι τελευταίες πέντε (5) διοργανώσεις.
- Να γνωρίζει δέκα (10) Ολυμπιακά αθλήματα.
- Να γνωρίζει πέντε (5) Έλληνες και πέντε (5) ξένους Ολυμπιονίκες και σε ποιο άθλημα αγωνίζονται ή αγωνιζόντουσαν. Τι μετάλλια έχουν πάρει και σε ποιες διοργανώσεις.
- Να γνωρίζει τον πρώτο Έλληνα Ολυμπιονίκη.
- Να γνωρίζει ποιος έγραψε και ποιος μελοποίησε τον Ολυμπιακό Ύμνο.
- Να γνωρίζει από ποιόν ξεκίνησαν οι σύγχρονοι Ολυμπιακοί Αγώνες, σε ποιο κράτος και ποια χρονολογία.
- Να αναφέρει αθλήματα που διατηρούνται από την αρχαιότητα έως σήμερα.
- Να ετοιμάσει ένα κείμενο για την Ολυμπιακή Ιδέα.
Ειδική Ερασιτεχνική Ασχολία Πολιτιστικής Κληρονομιάς
Για να αποκτήσει ένα Λυκόπουλο την Ειδική Ερασιτεχνική Ασχολία ''Πολιτιστική Κληρονομιά'' πρέπει:
- Να παρακολουθήσει δύο δράσεις με θέμα: πανηγύρια - Χαρταετοί - Αινίγματα - παροιμίες - παραδοσιακά παιχνίδια- Λαϊκό Θέατρο - Καραγκιόζης - Ελληνικό γλέντι.
- Να συνεργαστεί κατά τη διεξαγωγή μίας δράσης με Θέμα: Μεγάλο παιχνίδι Μουσείου - Μεγάλο παιχνίδι Μοναστηριού - Μεγάλο παιχνίδι παραδοσιακού οικισμού - Ελληνική κουζίνα - Κατασκευή χειροτεχνημάτων - Σχέδιο, Φωτογραφία - Χοροί.
- Να πραγματοποιήσει και να παρουσιάσει στην Αγέλη πέντε θέματα της εκλογής του από τα παρακάτω:
- Να σχεδιάσει ένα παραδοσιακό σπίτι και μια εκκλησία με το καμπαναριό της.
- Να τραγουδά ένα δημοτικό τραγούδι και να αναγνωρίζει τρεις ελληνικούς σκοπούς (π.χ. τσάμικο, καλαματιανό, κρητικό κλπ).
- Να γνωρίζει δέκα τουλάχιστον παροιμίες και τη σημασία τους.
- Να διηγηθεί ένα ελληνικό παραμύθι στην Αγέλη.
- Να παρουσιάσει μια συλλογή φωτογραφιών από δέκα αντικείμενα λαϊκής τέχνης, με σύντομες επεξηγήσεις.
- Να παρουσιάσει πέντε ζευγάρια φωτογραφιών που να δείχνουν συγκριτικά παραδοσιακούς και σύγχρονους τρόπους ζωής (π.χ. κατοικία, τροφές, ντύσιμο, ψυχαγωγία κλπ.) και να γράψει ένα σύντομο σχόλιο.
- Να παρουσιάσει ένα λεύκωμα με φωτογραφίες επτά μοναστηριών, αναφέροντας με δύο λόγια την ιστορία τους.
- Να γνωρίζει τρία παραδοσιακά παιδικά παιχνίδια και να τα παίξει στα άλλα Λυκόπουλα.
- Να γνωρίζει την ημερομηνία δέκα γιορτών του χρόνου και το βίο ενός Αγίου (κατά προτίμηση εκείνου του οποίου φέρει το όνομά του).
- Να γνωρίζει δέκα αινίγματα και να τα πει στην Αγέλη.
- Να κάνει μια συλλογή από δέκα φιγούρες ηρώων Καραγκιόζη, γράφοντας και τα ονόματά τους.
- Να συγκεντρώσει είκοσι τουλάχιστον ιδιωματικές λέξεις από ένα χωριό και να εξηγήσει τη σημασία τους.
- Να γνωρίζει πέντε τοπωνύμια της περιοχής του και το λόγο της ονομασίας τους.
- Να γνωρίζει τρία παραδοσιακά φαγητά και τρία γλυκά και να βοηθήσει τη μητέρα του στην παρασκευή ενός από αυτά.
- Να παρουσιάσει ένα λεύκωμα με δέκα φορεσιές από διάφορες ελληνικές περιοχές, με σύντομες επεξηγήσεις.
- Να παρουσιάσει λεύκωμα με δέκα φωτογραφίες αγροτικών εργαλείων και να επεξηγήσει τη σημασία τους.
- Να βοηθήσει σε μια αγροτική εργασία (π.χ. τρύγος, πάτημα, μάζεμα της ελιάς, άλεσμα με χερόμυλο κλπ.) και να γνωρίζει τη σημασία της.
- Να βοηθήσει σε μια κτηνοτροφική εργασία (π.χ. τάϊσμα ζώων, μάζεμα αβγών, βοσκή, άρμεγμα κλπ.) και να γνωρίζει τη σημασία της.
- Να πάρει συνεντεύξεις (με κασετόφωνο) από ένα γεωργό και από ένα βοσκό ή ψαρά για τον τρόπο της δουλειάς τους.
- Να πάρει συνεντεύξεις από δύο παραδοσιακούς τεχνίτες (καλαθοπλέκτη, μαρμαρά, ξυλογλύπτη, αγγειοπλάστη, αργυροχόο, χαλκουργό, σιδερά, καραβομαραγκό κλπ.) με διαφορετική ειδικότητα, για τον τρόπο της δουλειάς τους.
- Να σχεδιάσει πέντε εργαλεία μίας παραδοσιακής τέχνης.
- Να ξέρει πέντε νανουρίσματα ή ταχταρίσματα και να μαγνητοφωνήσει τουλάχιστον ένα.
- Να διηγηθεί στην Αγέλη πώς γινόταν ένας παραδοσιακός γάμος.
- Να γνωρίζει πέντε από τα επίθετα που αποδίδει o λαός στην Παναγία και άλλα πέντε που αποδίδει σε Αγίους.
- Να ζωγραφίσει μία τοιχογραφία ή μία εικόνα από την εκκλησία και να εξηγήσει τη σημασία της.
- Να ξέρει τι είναι οι νεράιδες και τι οι καλικάντζαροι και να διηγηθεί μία παράδοση για το καθένα.
- Να τραγουδά τα κάλαντα των Χριστουγέννων, της πρωτοχρονιάς και των Φώτων.
- Να γνωρίζει τι είναι η εβδομάδα της Τυρινής και ποια τα έθιμα της Αποκριάς και της Καθαρής Δευτέρας.
- Να φτιάξει ένα στεφάνι της Πρωτομαγιάς και να εξηγήσει τη σημασία του.
- Να βοηθήσει στο στόλισμα του Επιταφίου της ενορίας του.
- Να παρουσιάσει μία συλλογή από βότανα, λουλούδια και θάμνους του αγρού με τη λαϊκή τους ονομασία, τις πρακτικές θεραπευτικές τους ιδιότητες και τις τυχόν παραδόσεις που σχετίζονται με αυτά.
- Να κατανοεί τι είναι η πολιτιστική Κληρονομιά και τη σημασία της διατήρησής.