ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΒΑΘΜΟΦΟΡΩΝ ΔΥΤΙΚΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ

ΕΡΕΤΡΙΑ 16-17 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2010

 

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ

  

ΕΙΣΗΓΗΣΗ

ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΠΡΟΣΚΟΠΙΣΜΟΥ ΣΤΗΝ ΔΥΤΙΚΗ ΑΤΤΙΚΗ

Άγγελος Διγενής - Σάκης Ζαχαρίας - Τάκης Παπανικολάου

ΒΑΘΜΟΦΟΡΟΙ ΤΗΣ ΔΥΤΙΚΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ

  

ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΠΡΟΣΚΟΠΙΣΜΟΥ ΣΤΗΝ ΔΥΤΙΚΗ ΑΤΤΙΚΗ

Στην εισήγηση αυτή, που αναφέρεται στην ανάπτυξη του Προσκοπισμού στην Δυτική Αττική, εκφράζονται οι απόψεις των εφόρων της Περιφέρειας Σάκη Ζαχαρία, Τάκη Παπανικολάου & Άγγελου Διγενή. Αποτελείται από δυο μέρη που αφορούν, το μεν πρώτο τον εντοπισμό και την τεκμηρίωση των προβλημάτων της Περιφέρειας που εμποδίζουν την ανάπτυξη της και το δεύτερο τις προτεινόμενες λύσεις για να έρθει η πολυπόθητη ανάπτυξη.

Στην συνάντηση όλων των βαθμοφόρων της περιφέρειας μας στο Αιγάλεω στις 21 Απριλίου 2010 όπου ήταν και η πρώτη μου επαφή με όλους εσάς μετά από δέκα χρόνια που βρισκόμουν εκτός κίνησης είχα ξεκινήσει να εκφράζω τις απόψεις μου ως εξής:

Ο B-P έλεγε «Ο προσκοπισμός είναι ΚΙΝΗΣΗ γιατί κινείται συνεχώς μπροστά. Εάν σταματήσει να κινείται θα γίνει οργανισμός και τότε πια δεν θα είναι ΠΡΟΣΚΟΠΙΣΜΟΣ»

Είχα πει λοιπόν τότε ότι:

«Δυστυχώς στην Δυτική Αττική τα λόγια του Ιδρυτή μάλλον ξεχάστηκαν. Και νομίζω πως όλοι θα συμφωνήσουμε ότι η Δυτική Αττική έχει γίνει οργανισμός. Ο Προσκοπισμός στην γειτονιά μας, έπαψε να «κινείται» και αφού δεν κινείται δεν είναι Προσκοπισμός.»

Έξι μήνες μετά συνεχίζω να πιστεύω το ίδιο. Και δυστυχώς το πιστεύουν και άλλοι.

Ο Προσκοπισμός στην γειτονιά μας, έπαψε να «κινείται» και αφού δεν κινείται δεν είναι Προσκοπισμός.

Τότε συμφωνήσαμε όλοι να γυρίσουμε σελίδα. Έξι μήνες μετά η σελίδα δεν έχει γυρίσει.

Πολλές κουβέντες γίνονται στα προσκοπικά πηγαδάκια και πρόσφατα στο forum της ιστοσελίδας μας.

  • Για το πόσο λίγοι είμαστε.
  • Για το ότι φταίει η εκπαίδευση του ΣΕΠ και οι εκπαιδευταράδες.
  • Για τους παλιούς και τους καινούργιους.
  • Για το ότι δεν έγινε αξιολόγηση προσκοπικού έργου των διοικήσεων της περιφέρειας από το 2003 μέχρι και το 2009 ???

Μας είναι πολύ εύκολο να πετάμε το φταίξιμο μακριά από εμάς, να λέμε ότι φταίνε οι άλλοι, οι προηγούμενοι Περιφερειακοί, η Πτολεμαίων, ο Γενικός Έφορος, οι εκπαιδευτές, η Εφορεία Σχολών.

Πάντα φταίνε οι άλλοι.

Δεν έχουμε αναλογιστεί που φταίμε μείς.

Δεν έχουμε μάθει να αξιολογούμε, αλλά μόνο να κρίνουμε και συνήθως συγκρίνοντας αριθμούς με ερωτήσεις τύπου.

Ποια είναι η δύναμη της Αγέλης, της Ομάδος, της Κοινότητας, πόσους Βαθμοφόρους έχετε στο Σύστημα;

Ακόμα και εκεί λειτουργούμε εγωιστικά. Βρίσκουμε τον εύκολο δρόμο τον αριθμών που μπορούμε εύκολα να «μαγειρέψουμε» ώστε να διατυμπανίσουμε στους γύρω μας, πως εμείς είμαστε οι καλύτεροι. Εμείς είμαστε οι πρώτοι.

Ακολουθούμε τον εύκολο δρόμο και αποφεύγουμε να ρωτάμε δύσκολες ερωτήσεις που δείχνουν την αλήθεια. Όπως πόσες εκδρομές κάνατε, που έγινε η κατασκήνωση σας, πόσα παιδιά από την Αγέλη ανέβηκαν στην Ομάδα, πόσα παιδιά από την Ομάδα πήγαν στην Κοινότητα, πόσους βαθμοφόρους γέννησε η Κοινότητα. Και κυρίως να αναρωτηθούμε τι προσέφερε ο προσκοπισμός την χρόνια που πέρασε στην μικρή κοινωνία που λειτούργει την γειτονιά του, τον δήμο του, την Περιφέρεια μας συνολικότερα.

Υπενθυμίζω σε όλους σας ότι ο προσκοπισμός απευθύνεται σε παιδιά και τα παιδιά βρίσκονται στα τμήματα και στις γειτονιές.

Τι προσέφερε λοιπόν ο Προσκοπισμός στα παιδιά της Δυτικής Αττικής την χρονιά που πέρασε?

Γιατί πρέπει να θυμάστε πως εμείς οι βαθμοφόροι εργαζόμαστε με το μέλλον, με τη νέα γενιά, με τους αυριανούς Έλληνες πολίτες. Είναι λοιπόν υποχρέωση μας να προσφέρουμε στην νέα γενιά. Ο προσκοπισμός είναι προσφορά και ειδικότερα προσφορά στο ΠΑΙΔΙ.

Πιστεύω, ότι έχουμε ξεχάσει πως στον προσκοπισμό όλοι είμαστε αδέλφια, πως ο ένας μας χρειάζεται τον άλλο για να λειτουργήσει. Πως ο ένας στηρίζει τον άλλον. «αδελφός με κάθε πρόσκοπο...» λέει ο Νόμος μας.

Χρειαζόμαστε ο ένας τον άλλο για να κινήσουμε όλοι μαζί την Δυτική Αττική .

Πρέπει να πάψουμε να λέμε ψέματα στους εαυτούς μας και τους γύρω μας.

Γιατί λέμε Ψέματα και αυτό αποδεικνύεται από τα παράδοξα που ανακαλύπτεις με μια πιο προσεκτική ματιά στους αριθμούς που τόσο μας αρέσουν.

Εάν δούμε πιο αναλυτικά τα στατιστικά στοιχεία μέσα από το e-ΣΕΠ που αφορούν την περιφέρεια μας θα παρατηρήσουμε τα εξής παράδοξα

  • Σύστημα με εννέα παιδιά (λυκόπουλα και προσκόπους) και εννέα βαθμοφόρους. Ένα παιδί για κάθε βαθμοφόρο.
  • Συστήματα τα οποία ξεπερνούν μετά βίας το κατώτατο όριο δύναμης των τριάντα δυο ατόμων που θέτει ο κανονισμός για την λειτουργία Συστήματος.
  • Τοπική Εφορεία με 21 λυκόπουλα 22 προσκόπους και 14 ανιχνευτές που έχει όμως 16 βαθμοφόρους. Δηλαδή ένα πολύ ωραίο σύστημα που έχει ακόμα δυνατότητες αύξησης της δύναμης του.

Η περιφέρεια μας στην απογραφή του 2010 είχε δύναμη 732 άτομα εκ των οποίον 130 είναι βαθμοφόροι (που δεν ξέρουμε εάν όλοι υπάρχουν), 18 μελή δικτύου και 74 μελή Ε.Κ.Σ., δηλαδή 270 ενήλικες για 458 παιδιά που σημαίνει 1,7 παιδιά ανά ενήλικα.

Σε μια κίνηση που απευθύνεται σε παιδιά οι ενήλικοι τείνουν να γίνουν περισσότεροι από τα ιδία τα παιδιά.

Για τα επόμενα παράδοξα που θα αναφέρω θα ήθελα να ζητήσω συγγνώμη από όλους τους βαθμοφόρους του Κλάδου Λυκοπούλων της Περιφέρειας γιατί αν και τα ίδια ακριβώς συμβαίνουν και στους άλλους κλάδους προτίμησα να αναφέρω παραδείγματα από τις Αγέλες μας.

Λοιπόν παράδοξα με αριθμούς από τις Αγέλες μας:

  • Από τα 204 απογεγραμμένα λυκόπουλα το 2010 στην Πανελλήνια Δράση του κλάδου στις 16 Μαΐου ήρθαν μόνο 130 Λυκόπουλα. Αν εξαιρέσουμε ένα σύστημα που δεν ήρθε καθόλου μας έλειπε περίπου το 25% της δύναμης λυκόπουλων της περιφέρειας
  • Από τα 204 απογεγραμμένα λυκόπουλα το 2010 στις κατασκηνώσεις και καλοκαιρινές εκδρομές όλων των τμημάτων της περιφέρειας συμμετείχαν μόνο 105 παιδιά. Δεν πήγε δηλαδή στην θερινή δράση της αγέλης του (υπολογισμένες και οι διήμερες – τριήμερες εκδρομές γιατί κατασκήνωση έκαναν μόνο 7 από τις 14 αγέλες) το 50% των Λυκόπουλων της Περιφέρειας.
  • Οι περισσότερες αγέλες δηλώνουν στην απογραφή 20 - 22 ή και 25 λυκόπουλα. Όμως στις επισκέψεις μου, στις φωτογραφίες από τις ελάχιστες δράσεις που έχουν πραγματοποιήσει, δεν έχω δει ποτέ συμμετοχή πάνω από 18 λυκόπουλα (στην καλύτερη των περιπτώσεων), ενώ οι κατασκηνώσεις φέτος πραγματοποιήθηκαν με συμμετοχή 14 παιδιών η μεγαλύτερη και 6 η μικρότερη, με τις περισσότερες κατασκηνώσεις να κινούνται στα 11 παιδιά. Που είναι λοιπόν τα 20 - 22 ή και 25 παιδιά ????.
  • Από τους 31 βαθμοφόρους με εν ισχύ εντολή στις αγέλες, δυστυχώς παρά τις πολλές προσπάθειες μου δεν κατάφερα μέσα στους έξι μήνες που έχω αναλάβει το κλάδο να γνωρίσω περισσότερους από 21, μου λείπουν ακόμα 10 άτομα τα οποία δεν θα είναι ούτε στο συνέδριο μαζί μας. Και γενικότερα είναι κοινό μυστικό ότι δεν βοηθούν στα τμήματα που έχουν εντολή. Γιατί τότε έχουν εντολή ?????

Είναι δίκαιο να έχουν τα ίδια δικαιώματα οι βαθμοφόροι που εμφανίζονται 2 η 3 φορές το χρόνο με αυτούς που κάθε σαββατοκύριακο καταθέτουν την ψυχή τους για τα παιδιά μας.

Τα ίδια ακριβώς συμβαίνουν και στις Ομάδες Προσκόπων, στις Κοινότητες Ανιχνευτών αλλά και στα κλιμάκια όπου υπάρχουν άτομα με εντολή οι όποιοι όμως δεν εμφανίζονται.

Εάν στα παραπάνω προσθέσουμε και το εκλογικό μέτρο (είπαμε ανάδειξη την λένε .....) καταλήγουμε σε καταστάσεις περίεργες.

  • Βαθμοφόροι με εντολή που δεν εμφανίζονται στα τμήματα στους ή έχουν παραιτηθεί και δεν τους έχει γίνει άρση εντολής. (ΒΑΘΜΟΦΟΡΟΙ ΦΑΝΤΑΣΜΑΤΑ)
  • Παιδιά τα οποία απογράφουμε αλλά δεν συμμετέχουν σε καμία δράση των τμημάτων τους. (ΠΑΙΔΙΑ ΦΑΝΤΑΣΜΑΤΑ)
  • Συστήματα και Τοπικές εφορίες τα οποία ενώ στην πραγματικότητα δεν καλύπτουν τις απαιτήσεις του κανονισμού εδώ και πολλά χρόνια, υπάρχουν και λειτουργούν . (ΚΛΙΜΑΚΙΑ ΦΑΝΤΑΣΜΑΤΑ).
  • Έφοροι με εντολές διοίκησης που έξι μήνες τώρα δεν τους έχω δει πουθενά (ΕΦΟΡΟΙ ΦΑΝΤΑΣΜΑΤΑ).

Ας μου απαντήσει λοιπόν κάποιος γιατί συμβαίνουν όλα αυτά. Γιατί τόσα «ΦΑΝΤΑΣΜΑΤΑ» κυκλοφορούν στην Περιφέρεια μας.

Γιατί η προσωπική μου άποψη είναι πως συμβαίνουν για να ΜΑΖΕΥΟΥΝ ΚΑΠΟΙΟΙ ΨΗΦΟΥΣ και να μπορούν να συνεχίσουν να βρίσκονται στις καρέκλες τους.

Και εκεί ακριβώς πιστεύω ότι είναι το σημείο που πονάει σήμερα όχι μόνο η Περιφέρεια μας αλλά και ολόκληρο το ΣΕΠ.

Γιατί μόνο έτσι μπορώ να δικαιολογήσω τα «μαγαζάκια ή τσιφλικάκια» του καθενός, είτε αυτός είναι αρχηγός ή έφορος, που αποφασίζει να κάνει ότι θέλει στο κλιμάκιο που προΐσταται, αγνοώντας κανονισμούς, διαδικασίες, αλλά πολλές φορές ακόμα και αυτή την κοινή λογική.

Γιατί μόνο έτσι μπορώ να δικαιολογήσω το γιατί πλέον ο κανονισμός του ΣΕΠ δεν εφαρμόζετε ή για να είμαι απολύτως ειλικρινής εφαρμόζεται όποτε μας βολεύει για να «φάμε τον αντίπαλο μας». Και το γιατί κάθε φορά που μέσα σε αυτούς τους έξι μήνες έγινε προσπάθεια να τηρηθεί ο κανονισμός υπήρχαν αντιδράσεις ακόμα και φραστικές επιθέσεις.

Κάποιος με χαρακτήρισε με την πιο διάσημη ελληνική λέξη επειδή τόλμησα να ζητήσω ο φάκελος κατασκήνωσης της αγέλης να έρθει στην περιφέρεια τρεις εβδομάδες πριν την έναρξη της κατασκήνωσης και όχι μια μέρα πριν την κατασκήνωση όπως συνηθίζονταν. (σας υπενθυμίζω ότι ο κανονισμός αναφέρει 5 εβδομάδες)

Κάποιος άλλος είπε σε Συμβούλιο του Συστήματος του ότι «να πεις στους εφόρους ότι εάν φύγουμε εμείς από δω μέσα θα είναι έφοροι σε τέσσερις άδειους τοίχους».

Μόνο έτσι μπορώ να δικαιολογήσω το γιατί τα βιβλία ταμείων και τα χρήματα των Συστημάτων βρίσκονται στις τσέπες και τα σπίτια των βαθμοφόρων. Και όχι στην τράπεζα και στα μέλη της ΕΚΣ

Μόνο έτσι μπορώ να δικαιολογήσω το γιατί μέλη των ΕΚΣ κάνουν καταλήψεις σε εστίες και εμπλέκονται στο έργο των βαθμοφόρων. Ή προσπαθούν να φάνε τον Αρχηγό Συστήματος ή να τον υπερασπιστούν ενώ αυτός δεν τηρεί τον κανονισμό.

Μόνο έτσι μπορώ να δικαιολογήσω το γιατί επανειλημμένος έχουμε γίνει ρεζίλι σε εφημερίδες ή στο internet από ανθρώπους που για προσωπικά ή κομματικά συμφέροντα θέλουν να αλώσουν την προσκοπική κίνηση στην γειτονιά τους. Ακόμα και στο face book υπάρχουν σελίδες που αναφέρονται αρνητικά στην περιφέρεια μας 

Το ότι δεν αναφέρω ονόματα Βαθμοφόρων και Συστημάτων δεν είναι γιατί φοβάμαι ή γιατί δεν έχω αποδείξεις για τα λεγόμενα μου. Είναι γιατί σέβομαι κυρίως την διαδικασία του συνεδρίου και όλους εσάς

 Αδελφοί πρόσκοποι έχω καταλήξει ότι:

1.Είμαστε πολύ λίγοι,

2. Είμαστε, ανεκπαίδευτοι,

3. Δεν τηρούμε τον κανονισμό

4. και δεν έχουμε μάθει να λέμε την αλήθεια μεταξύ μας.

Κρυβόμαστε πίσω από το δάκτυλο μας.

Πιστεύουμε πως την γύμνια μας μπορούμε να την κρύψουμε να μην την δουν οι άλλοι.

Πιστεύουμε πως με τα ψέματα γίνετε προσκοπισμός και η διαπαιδαγώγηση της νέας γενιάς. Και όχι με το προσωπικό παράδειγμα και με προσκοπικό πνεύμα

Δέκα χρόνια που κρύβουμε τα προβλήματα μας κάτω από το χαλί τι καταφέραμε?

Κυρίες και κύριοι το χαλί γέμισε ήρθε η ώρα να βγάλουμε τα προβλήματα έξω.

Είμαστε όλοι εδώ για να γράψουμε τις νέες σελίδες της Περιφέρειας μας.

Μόνο που εάν θέλουμε να γράψουμε σελίδες με χαρούμενα χρώματα και όχι με μουντά σκοτεινά και μαύρα θα πρέπει να μην κλεινόμαστε στα «μαγαζάκια» μας ή «τσιφλικάκια» μας κατ' άλλους, να ενωθούμε όλοι μαζί, να ξεχάσουμε ψήφους, εκλογές και όλες αυτές τις μικρότητες, να γίνουμε ΠΡΟΣΚΟΠΟΙ, να αποκτήσουμε όραμα και να χαράξουμε την πορεία μας.

Μπορούμε να πετύχουμε, αρκεί να είμαστε ενωμένοι, (ένας για όλους και όλοι για τους Προσκόπους της Δυτικής Αττικής).

Μπορούμε να πετύχουμε εάν σηκώσουμε ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ ψηλά τα μανίκια και δουλέψουμε ενωμένοι για το ΑΥΡΙΟ ΤΗΣ ΔΥΤΙΚΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ.

«θα σας παρακαλέσω να με ακούσετε, ειδικότερα όλοι εσείς οι βαθμοφόροι των τμημάτων.

Όχι ως βαθμοφόρο αλλά σαν πατέρα ενός λυκόπουλου που σας έχει εμπιστευθεί ότι πιο πολύτιμο έχει ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΤΟΥ.

Εσείς που κάνετε πραγματικά προσκοπισμό, εσείς που παίζετε το προσκοπικό παιχνίδι με τα παιδιά μας και τα εντάσσεται σε αυτόν τον «Όμορφο Κόσμο» του Προσκοπισμού.

Εσείς που είσαστε το ΑΥΡΙΟ ΤΗΣ ΔΥΤΙΚΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ.

Ο τρόπος για να πετύχουμε είναι ένας και μοναδικός.

Να συμφωνήσουμε σε ένα αναπτυξιακό σχέδιο το οποίο και θα τηρήσουμε τα επόμενα τρία χρόνια.

Ένα ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟ ΣΧΕΔΙΟ μακριά από σκοπιμότητες, (βλ. Εκλογές) προσωπικές επιδιώξεις (βλ. Κορδελάκια και ξυλάκια) και κυρίως μακριά από ΨΕΜΑΤΑ.

Ένα ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟ ΣΧΕΔΙΟ που συντονισμένα θα πραγματοποιήσουμε ώστε να προετοιμάσουμε ένα καλύτερο ΑΥΡΙΟ για την ΔΥΤΙΚΗ ΑΤΤΙΚΗ.

Στο σημείο αυτό θα παρακαλέσω τον Σάκη ως Έφορο Ανάπτυξης της περιφέρειας μας να μας αναλύσει το αναπτυξιακό σχέδιο που έχουμε εκπονήσει. 

 

ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟ ΣΧΕΔΙΟ

Ανάπτυξη συμφώνα με το λεξικό είναι η σταδιακή αύξηση ή βελτίωση.

Στα προσκοπικά δρώμενα ανάπτυξη είναι το σύστημα των 20 πραγματικών μελών ή 32 απογεγραμμένων να φτάνει την δύναμη των 90. Έχοντας όμως ταυτόχρονα ποιοτική αναβάθμιση τόσο στην εκπαίδευση όσο και στο πρόγραμμα των δράσεων του. Ανάπτυξη δεν είναι η ίδρυση ενός νέου συστήματος που θα κλείσει σε ένα δυο χρόνια αυτό πιθανόν θα μπορούσαμε να το πούμε επέκταση. Αλλά πραγματική επέκταση είναι η ίδρυση νέων συστημάτων, με σοβαρότητα, σχεδιασμό, προοπτική ανάπτυξης και όχι να τα αφήνουμε στην τύχη τους με αποτέλεσμα να κλείσουν μετά από 1 χρόνο

Το πώς λοιπόν η Περιφέρεια μας θα μπει στην φάση της σταδιακής ανάπτυξης - βελτίωσης είναι αυτό με το οποίο νομίζω πως πρέπει να ασχοληθούμε αναπτύσσοντας ένα σχέδιο ανάπτυξης για την επομένη τριετία. Βασισμένο κυρίως στις δυνάμεις μας χωρίς όμως να αποκλείουμε και οποιαδήποτε βοήθεια από όπου και αυτή να προέρχεται.

Αρχικά όμως για να πετύχει το οποιοδήποτε αναπτυξιακό σχέδιο στην Περιφέρεια μας θα πρέπει εκτός από το να τηρήσουμε την υπόσχεση και το νόμο μας ως Πρόσκοποι να γίνουν οι παρακάτω παραδοχές:

  • Πρώτα από όλα πρέπει να μετρηθούμε να ξέρουμε πόσοι πραγματικά είμαστε. Άρα να μπορούμε να μετρήσουμε τα επόμενα χρόνια την ανάπτυξη της δύναμης των μελών μας.
  • Να παραδεχτούμε τις ελλείψεις μας όλοι και να ζητήσουμε βοήθεια ώστε να καλύψουμε τα κενά μας. Δηλαδή να εκπαιδευτούμε ώστε να μάθουμε να κάνουμε σωστό προσκοπισμό.
  • Να απομονώσουμε τις μη Προσκοπικές συμπεριφορές από όπου και αυτές να προέρχονται και πρώτα και πάνω από όλα, να καλλιεργήσουμε προσκοπικό πνεύμα στους εαυτούς μας, τους γύρω μας και τα παιδιά μας.
  • και τέλος να διαβάσουμε και να εφαρμόσουμε τον κανονισμό του ΣΕΠ. Ο κανονισμός είναι για να μας διευκολύνει, να έχουμε κοινό τρόπο σκέψεις και μαζί με τις αρχές μας μας κάνουν να ξεχωρίζουμε από τις άλλες εθελοντικές οργανώσεις είναι κρίμα ένα τέτοιο εργαλείο να μην το χρησιμοποιούμε.
  • Αν λοιπόν αρχικά δεχτούμε και στην συνέχεια κινηθούμε σύμφωνα με τα παραπάνω τότε:
  • Θα μετρήσουμε την πραγματική μας δύναμη. Δηλαδή θα υπολογίσουμε μόνο τα παιδιά και τους βαθμοφόρους που συμμετέχουν συνολικά στις δράσεις και όχι όποτε το θυμηθούν. Άρα θα μπορούμε να μετρήσουμε τα επόμενα χρόνια την πραγματική ανάπτυξη της δύναμης των μελών μας. Και θα δούμε το πόσο ανάγκη έχουμε να πραγματοποιήσουμε δράσεις προβολής στοχευμένες στην προσέλκυση νέων μελών.

Είναι πλέον γεγονός και ειδικότερα τα τελευταία χρόνια αποδεικνύεται συνεχώς, πως τα περισσότερα νέα μελή στο Σώμα Ελλήνων Προσκόπων εντάσσονται στον κλάδο των Λυκοπούλων. Αυτό έχει αποδοθεί ότι οφείλεται κυρίως στον περισσότερο ελεύθερο χρόνο που διαθέτουν τα παιδιά ηλικίας δημοτικού, αλλά και στους ίδιους τους γονείς που μέχρι και αυτή την ηλικία επιλέγουν οι ίδιοι τις δραστηριότητες των παιδιών τους και κάποιοι από αυτούς θεωρούν ακόμα τον προσκοπισμό ως θετική ενασχόληση.

Άρα εάν θέλουμε να αυξήσουμε την δύναμη των συστημάτων μας κυρίως πρέπει να αυξήσουμε την δύναμη των αγελών μας.

Για να συμβεί αυτό πρέπει να πραγματοποιήσουμε δράσεις προβολής με τις αγέλες μας.

Αυτό βέβαια γεννά το ερώτημα πως οι αγέλες μας και κατ΄ επέκταση τα συστήματα μπορούν να πραγματοποιήσουν δράσεις με τα παιδιά της γειτονιάς τους. Χωρίς να έχουν οι ίδιες λυκόπουλα γιατί ας μην γελιόμαστε δεν μπορείς να κάνεις επιτυχημένες δράσεις για τα παιδιά της γειτονιάς με έντεκα λυκόπουλα. Η λύση λέγεται ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ κοινές δράσεις προβολής αγελών και γιατί όχι και συστημάτων.

Προγραμματισμένες σωστά και στημένες με λεπτομέρεια από το σύνολο των ενεργών βαθμοφόρων των συστημάτων.

Δράσεις τέλειες που θα μπορούν να προβάλουν σωστά στην τοπική κοινωνία το προσκοπικό παιχνίδι και να προσελκύσουν νέα μέλη.

Προσοχή όμως εάν αυτό δεν συμβεί τότε οι δράσεις αυτές προβολής θα καταντήσουν δράσεις δυσφήμησης με ολέθρια αποτελέσματα.

Για να προγραμματίσουν και να υλοποιήσουν σωστά οι βαθμοφόροι την οποιαδήποτε δράση προβολής ώστε να μην καταντήσει δράση δυσφήμησης θα πρέπει να μιλάνε την ιδία γλώσσα και να είναι εκπαιδευμένοι κατάλληλα.

Ανοίγω μια παρένθεση λέγοντας πως ένας άλλος παράγοντας που επηρεάζει την εγγραφή νέων μελών είναι το επίπεδο των χώρων που κάνουμε τις συγκεντρώσεις μας. Το σπίτι μας είναι η εικόνα μας και δυστυχώς οι περισσότερες εστίες μας δεν έχουν την εικόνα που πρέπει, την εικόνα των προσκόπων.

ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΦΤΙΑΞΟΥΜΕ ΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ ΜΑΣ (ΕΣΤΙΕΣ, ΤΑΜΠΕΛΕΣ, ΕΝΤΥΠΑ)

Επίσης οι βαθμοφόροι θα πρέπει να είναι εκπαιδευμένοι κατάλληλα ώστε να μπορούν να κρατήσουν τα παιδιά που θα έρθουν.

Και σε αυτό το σημείο είναι που πρέπει να παραδεχτούμε τις ελλείψεις μας όλοι και να ζητήσουμε βοήθεια ώστε να καλύψουμε τα κενά μας. Δηλαδή να εκπαιδευτούμε ώστε να μάθουμε να κάνουμε σωστό προσκοπισμό. Να μπορέσουμε να κρατήσουμε τα νέα παιδιά.

Είναι παραδεκτό γενικώς από όλους μέσα στο ΣΕΠ ότι η εκπαίδευση των βαθμοφόρων δεν είναι στο επίπεδο που πρέπει.

Και αυτό αποδεικνύεται από το ποιοτικό αποτέλεσμα του συνόλου των κλιμακίων στην Περιφέρεια μας.

Είναι γεγονός ότι πλέον οι πιο πολλοί βαθμοφόροι πηγαίνουν στις εκπαιδεύσεις με στόχο να περάσουν καλά και όχι να αποκτήσουν γνώσεις και να μοιραστούν εμπειρίες.

Πρόσφατα διάβασα στο forum πως πάνε στις σχολές για να γίνουν εκπαιδευτές και να περάσουν στην άλλη πλευρά. Υπενθυμίζω σε όλους πως η εκπαίδευση στους προσκόπους παγκοσμίως είναι βιωματική. Που σημαίνει μεταφορά γνώσεων αλλά κυρίως μεταφορά εμπειριών.

Στρατολογούμε στην εκπαίδευση δηλαδή ανθρώπους, με αποδεδειγμένο ποιοτικό έργο στο τμήμα τους, αρκετές εμπειρίες και δυνατότητα μεταδοτικότητας των γνώσεων – εμπειριών τους και αφού τους εκπαιδεύσουμε ειδικά τους ονομάζουμε εκπαιδευτές και τους αξιολογούμε συνεχώς. Αυτά είναι ή θα έπρεπε να είναι τα χαρακτηριστικά του Εκπαιδευτή Βαθμοφόρων Προσκόπων. Συγγνώμη που θα σας απογοητεύσω αλλά κανείς δεν πρέπει να γίνετε εκπαιδευτής εάν δεν αποδείξει την αξία του στο τμήμα τόσο απλά είναι τα πράγματα και δεν παίζουν ρόλο, ούτε ηλικίες, ούτε κλίκες, ούτε τίποτε. Γι αυτό το λόγο άλλωστε η εφορία εκπαίδευσης είναι ανεξάρτητη από τους κλάδους και τα διάφορα κλιμάκια.

Κάποιοι λένε ότι φταίνε οι «μεγάλοεκπαιδευταράδες» θα πρέπει αυτό να το θυμόμαστε κάθε φορά που έχουμε στα χέρια μας ένα φύλλο αξιολόγησης σχολής. Γιατί ένας κακός βαθμός αξιολόγησης σε μια εκπαίδευση στέλνει το μήνυμα στους κατάλληλους ανθρώπους ώστε να μην ξαναχρησιμοποιήσουν τους «κακούς» εκπαιδευτές. Και πιστέψτε με εάν το κάνετε δεν θα μπορεί να τους γλυτώσει κανένας «γνωστός»

Κάποιος με μωβ κορδελάκι και εκπαιδευτής του ΣΕΠ μου είπε ότι: «φταίνε οι νέοι βαθμοφόροι που δεν τους αρέσει να κουράζονται για να πετύχουν κάτι. Και στο κάτω κάτω ποίοι νομίζεις ότι ασχολούνται με τους προσκόπους σήμερα. Όλοι όσοι δεν έχουν απορροφηθεί από κάτι καλύτερο. Παρτο χαμπάρι, μου είπε χαρακτηριστικά, με τους προσκόπους ασχολούνται σήμερα οι looser»

Δεν συμφωνώ μαζί του.

Γιατί τα περισσότερα από αυτά τα νέα παιδιά έχουν μια αγάπη για τον προσκοπισμό ένα πάθος για την δουλειά τους και κυρίως αγάπη για το παιδί. Αλλά έχουν και μεγάλη ανάγκη κάποιος να τους δείξει το μονοπάτι. Να αποκτήσουν τον μεγάλο αδερφό που αναφέρει ο B.P.

Αυτή λοιπόν είναι η «δουλειά» των εκπαιδευτών του ΣΕΠ.

Να δείξουν το μονοπάτι, όπως κάποιοι άλλοι πιο παλιά το έδειξαν σε αυτούς.

Θα πρέπει λοιπόν στην Περιφέρεια μας να αφήσουμε στην άκρη τους εγωισμούς να παραδεχτούμε ο καθένας ξεχωριστά, αλλά και ΟΛΟΙ μαζί τις ελλείψεις μας και να ζητήσουμε βοήθεια ώστε να καλύψουμε τα κενά μας.

Να εκπαιδευτούμε ΟΛΟΙ να καλύψουμε τα κενά μας και να μάθουμε να μιλάμε ΟΛΟΙ την γλώσσα του προσκοπισμού.

Να κάνουμε ότι χρειαστεί, εκπαιδευτικές συναντήσεις, σεμινάρια, άτυπες εκπαιδεύσεις, επίσημες εκπαιδεύσεις, με ένα και μόνο στόχο ΝΑ ΚΑΛΥΨΟΥΜΕ ΤΑ ΚΕΝΑ ΠΟΥ ΕΧΟΥΜΕ. Να εκπαιδευτούμε ώστε να μάθουμε να κάνουμε σωστό προσκοπισμό. Να μάθουμε να παίζουμε σωστά το προσκοπικό παιχνίδι.

Πολλοί είναι αυτοί που λένε είμαστε εθελοντές, δεν έχουμε χρόνο τι θέλεις να κάνουμε, δεν υπάρχει χρόνος για εκπαιδεύσεις και εάν τρέχουμε στις εκπαιδεύσεις ποιος θα κάνει συγκέντρωση.

Από το να χάνονται παιδιά ή να μεγαλώνουμε γενιές με λάθος προσκοπισμό και όχι μέσα στον «Όμορφο Κόσμο» του, ίσως πρέπει να μειώσουμε ακόμα και αυτές τις συγκεντρώσεις να μάθουμε να κάνουμε σωστά την δουλειά μας και του χρόνου να συνεχίσουμε έχοντας καλύτερες βάσεις.

Και το δυσκολότερο κομμάτι να απομονώσουμε τις μη Προσκοπικές συμπεριφορές από όπου και αυτές να προέρχονται Και πρώτα και πάνω από όλα να καλλιεργήσουμε προσκοπικό πνεύμα στους εαυτούς μας, τους γύρω μας και τα παιδιά μας.

Μέχρι εδώ λέγαμε πως θα κάνουμε πράγματα με τους γύρω μας για να μεγαλώσουμε την δύναμη μας τώρα όμως θα χρειαστεί να τα βάλουμε με τον ίδιο μας τον εαυτό και αυτό είναι πολύ δύσκολο.

Δεν μπορείς να είσαι Αρχηγός Προσκοπικού τμήματος εάν δεν είσαι πρώτα από όλα εσύ ΠΡΟΣΚΟΠΟΣ, δεν μπορείς να είσαι το Προσωπικό παράδειγμα και ταυτόχρονα ο Μεγάλος Αδελφός για τα παιδιά σου, εάν δεν έχεις προσκοπικό πνεύμα, εάν δεν έχεις κάνει βίωμα σου το Νόμο των Προσκόπων και δεν τηρείς την Υπόσχεση σου.

Πολλοί λένε πως είμαι απόλυτος. ΝΑΙ ΕΙΜΑΙ ΑΠΟΛΥΤΟΣ.

Βαθμοφόρος δεν μπορεί να είναι ο καθένας.

Όσοι δεν μπορούν να είναι ΠΡΟΣΚΟΠΟΙ να πάνε σπίτια τους και να κρεμάσουν την στολή τους για πάντα.

Παλιά μας λέγανε στις σχόλες «ο βαθμοφόρος των προσκόπων ζει σε ένα γυάλινο σπίτι και μάλιστα χωρίς γωνίες για να τον βλέπουν όλοι και να μην μπορεί να κρυφτεί πουθενά.»

Ο βαθμοφόρος πρέπει να είναι παράδειγμα της τοπικής του κοινωνίας.

Να είναι σημείο αναφοράς ηθικής συμπεριφοράς

Να τον αποδέχονται και να τον παραδέχονται όλοι.

Σας θυμίζω ότι μέσα από μια κοινότητα ανιχνευτών που λειτούργει σωστά, δεν γίνονται όλοι οι ανιχνευτές βαθμοφόροι, γίνονται λίγοι και αυτοί οι λίγοι πρέπει να είναι ΠΡΟΣΚΟΠΟΙ.

Σήμερα έχουμε καταντήσει να δεχόμαστε ως βαθμοφόρο, τον οποιοδήποτε ταιριάζει στην παρέα μας, την μικρή μας κλίκα.

Πως λοιπόν ζητάμε από την κοινωνία να μας εμπιστευθεί τα παιδιά της εάν εμείς δεν είμαστε τα πρότυπα αυτής της κοινωνίας.

Πως ζητάμε να μεγαλώσουμε την δύναμη μας εάν δεν αποδείξουμε ότι αξίζουμε.

Ίσως κάποιες φορές κρυμμένοι στον μικρόκοσμο που έχουμε δημιουργήσει γύρω μας να νοιώθουμε ότι όλοι γνωρίζουν, αγαπάνε, και σέβονται την προσπάθεια και την προσφορά των προσκόπων.

Πλανιέστε πλάνη οικτρά όσοι νομίζετε ότι αυτό συμβαίνει στην ελληνική κοινωνία σήμερα.

Ο προσκοπισμός έχει χάσει την αίγλη του παρελθόντος την αίγλη που είχε στις δεκαετίες του 50 και του 60.

Σήμερα είμαστε τα προσκοπάκια με τα κοντά παντελονάκια.

Και για αυτό φταίμε όλοι μας.

Δεν προσφέρουμε προσκοπισμό στα παιδιά γιατί δεν ξέρουμε να παίξουμε το προσκοπικό παιχνίδι.

Και ακόμα και αυτοί που κάνουν μια σοβαρή προσπάθεια δεν τον δείχνουν στην κοινωνία.

Ας αποφασίσουμε λοιπόν για ένα αναπτυξιακό σχέδιο για την επόμενη τριετία βασισμένο στους εξής πυλώνες.

  • ΕΚΠΑΙΔΕΥΟΜΑΣΤΕ ΜΕ ΣΤΟΧΟ ΝΑ ΚΑΛΥΨΟΥΜΕ ΤΑ ΚΕΝΑ ΜΑΣ
  • ΣΥΝΕΡΓΑΖΟΜΑΣΤΕ ΜΕΤΑΞΥ ΜΑΣ – ΒΟΗΘΑΜΕ Ο ΕΝΑΣ ΤΟΝ ΑΛΛΟ
  • ΜΑΘΑΙΝΟΥΜΕ ΝΑ ΜΙΛΑΜΕ ΕΝΙΑΙΑ ΓΛΩΣΣΑ
  • ΦΤΙΑΧΝΟΥΜΕ ΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ ΜΑΣ ΠΡΟΣ ΤΑ ΕΞΩ
  • ΒΓΑΙΝΟΥΜΕ ΑΠΟ ΤΟΝ ΜΙΚΡΟΚΟΣΜΟ ΜΑΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΚΑΙ ΔΕΙΧΝΟΥΜΕ ΤΟΝ ΟΜΟΡΦΟ ΚΟΣΜΟ ΜΑΣ

 

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ – ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ – ΕΞΩΣΤΡΕΦΙΑ.

Τέρμα τα ψέματα όλοι μαζί μπορούμε να πετύχουμε.

Όλη την φετινή χρονιά θα ασχοληθούμε με την εκπαίδευση μας. Με στόχο να καλύψουμε τα κενά μας σαν βαθμοφόροι Να μάθουμε την δουλειά μας στο κλιμάκιο μας. Και να μάθουμε να συνεργαζόμαστε. Με κοινές συγκεντρώσεις, δράσεις, εκδρομές, κατασκηνώσεις.

Την επόμενη χρονιά θα δώσουμε βάρος σε δράσεις προβολής κυρίως των αγελών με στόχο την προσέλκυση νέων μελών ειδικότερα στις περιοχές της περιφέρειας μας που έχουν πρόβλημα συνεχίζοντας όμως την μεταξύ μας συνεργασία και εκπαίδευση.

Και την Τρίτη χρονιά θα συνεχίσουμε τις δράσεις προβολής με στόχο την προσέλκυση νέων μελών σε όλα τα τμήματα αλλά και δράσεις προβολής του προσκοπικού έργου ώστε να γνωρίσουν οι γειτονιές μας τι κάνουμε εμείς οι πρόσκοποι.

Ας σηκώσουμε τα μανίκια και να επεξεργαστούμε τις λεπτομέρειες του σχεδίου.

Τώρα που είμαστε όλοι μαζί, Σήμερα που Είμαστε Παρέα είναι η καλύτερη ευκαιρία.

Να οργανώσουμε ένα άτυπο «συμβούλιο» ανάπτυξης που θα ασχοληθεί με την υλοποίηση και παρακολούθηση του σχεδίου. Η ανάπτυξη θα προέρθει μέσα από την συνεργασία των κλάδων και της εκπαίδευσης έχοντας την υποστήριξη της διοίκησης.

Ταυτόχρονα θα πρέπει άμεσα να πραγματοποιηθούν συναντήσεις με τους βαθμοφόρους κάθε συστήματος και να συμφωνηθεί το σχέδιο ανάπτυξης του κάθε συστήματος ξεχωριστά.

Να συμφωνηθούν οι στόχοι και να γίνει ο σχεδιασμός του χρονοδιαγράμματος μαζί με τα σημεία μέτρησης των επιμέρους αποτελεσμάτων.

Φαίνεται δύσκολο αλλά μπορεί να πετύχει.

Η Νέα Χαλκηδόνα ξεκίνησε πριν από εμάς.

Οι βαθμοφόροι του συστήματος αποφάσισαν να κλείσουν την Ομάδα των Προσκόπων που είχε μόνο τρεις προσκόπους, την Κοινότητα Ανιχνευτών που είχε μόνο 2 ανιχνευτές και να διοχετεύσουν την ενέργεια τους στην Αγέλη. Με στόχο να αποκτήσουν μια σωστή αγέλη με ικανοποιητική δύναμη Λυκοπούλων πριν από το τέλος της χρονιάς. Διάλεξαν τους νέους βαθμοφόρους με γνώμονα την εκπαίδευση τους και μείωσαν τις εντολές των βαθμοφόρων στον απαραίτητο αριθμό. Οι υπόλοιποι βρήκαν την θέση τους στην ΕΚΣ ή στην Ένωση παλαιών πρόσκοπων. Ζήτησαν βοήθεια από την περιφέρεια. Και την στήριξη άλλων αγελών.

 Θα ήθελα να τελειώσω με ένα απόσπασμα από την ομιλία του Νίκου Καλογερά ο όποιος διατέλεσε Γενικός Έφορος από το 1977 έως και το 1982 στην ομιλία του στην 1η Γενική Συνέλευση του Ιδρύματος ΣΕΠ, την 13η Δεκεμβρίου 1977 είχε πει:

Σήμερα είναι η πρώτη μέρα της υπόλοιπης ζωής μας.

Θα περάσουμε όλοι μας τη ζωή που μας απομένει στο μέλλον.

Αυτή η αυταπόδεικτη αλήθεια είναι καθοριστική για τη δράση μας.

Πρέπει να αντιμετωπίσουμε το μέλλον.

Στη Κίνησή μας δεν είναι μόνο επιταγή είναι και καθήκον, γιατί εμείς εργαζόμαστε με το μέλλον, με τη νέα γενιά, με τους αυριανούς Έλληνες πολίτες.

Γι' αυτό και θεωρώ ότι είναι πιο χρήσιμο να μιλήσω για το αύριο και για την ανάγκη να καταστρώσουμε ένα σχέδιο που να αποτελεί το πλαίσιο μέσα στο οποίο θα εκλέξουμε την ορθότερη από τις πιθανές μελλοντικές μας πορείες.

 

Ευχαριστούμε

Άγγελος Διγενής - Σάκης Ζαχαρίας - Τάκης Παπανικολάου

ΒΑΘΜΟΦΟΡΟΙ ΤΗΣ ΔΥΤΙΚΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ

 

ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΒΑΘΜΟΦΟΡΩΝ ΔΥΤΙΚΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ

ΕΡΕΤΡΙΑ 16-17 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2010

 

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ

 

ΕΙΣΗΓΗΣΗ

ΟΡΓΑΝΩΣΗ – ΔΙΟΙΚΗΣΗ

ΚΑΛΗ ΜΑΝΤΑΛΑ

ΕΔΟΡΟΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ Π.Ε ΔΥΤΙΚΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ

Αδελφοί βαθμοφόροι

Συμμετέχοντας στο επιτελείο της Περιφέρειας τον τελευταίο χρόνο, δουλεύοντας με τους περισσότερους από σας και συμβάλλοντας στην προσπάθεια όλων για να «ανεβάσουμε» ποιοτικά και ποσοτικά τον προσκοπισμό στη Δυτική Αττική, θέλω να επισημάνω και να υπενθυμίσω μερικά βασικά σημεία του Κανονισμού που αφορούν την Οργάνωση και Διοίκηση.

  • Κατ΄αρχήν και με δεδομένο τον Κανονισμό διοίκησης, η ύπαρξη ενός συστήματος ή μιας Τοπικής Εφορείας έχει συγκεκριμένες προϋποθέσεις. Ορισμένο ελάχιστο αριθμό μελών σε κάθε τμήμα (δεν νοείται τμήμα με 5 μέλη), ορισμένο αριθμό βαθμοφόρων σε κάθε τμήμα (όχι μόνο εντολές διοίκησης χωρίς προσωπική παρουσία, ή αριθμός εντολών πάνω των προβλεπομένων), προγραμματισμός, αξιολόγηση και απολογισμός  προσκοπικού έργου. Και βασικό, ύπαρξη Ε.Κ.Σ.

Με βάση τα κριτήρια αξιολόγησης και  τον απολογισμό του κλιμακίου μπορεί να αξιολογηθεί η δραστηριότητά τους ως Ευδόκιμη, Ικανοποιητική ή  Ανεπαρκής. Στην Τρίτη περίπτωση μπορεί να ανακληθεί η άδεια λειτουργίας του κλιμακίου. Πόσα λοιπόν από τα κλιμάκια της Π.Ε. έχουν λάβει υπ'όψη τους αυτό το κομμάτι του κανονισμού? Πόσοι ετήσιοι προγραμματισμοί, αξιολογήσεις και απολογισμοί έχουν κοινοποιηθεί στην Π.Ε.? Πόσα Συστήματα υπάρχουν μόνο και μόνο για τη διατήρηση μιας Τ.Ε.? Πόσες εντολές διοίκησης είναι πραγματικές και πόσα άτομα έχουν απογραφεί πλασματικά  για τον ίδιο σκοπό?  Γιατί υπάρχει το φαινόμενο μη ύπαρξης Ε.Κ.Σ. και πως καλυπτόμαστε για τα οικονομικά?

Ξέρω ότι θα υπάρξουν ενστάσεις, διότι υπάρχουν συστήματα που για σειρά ετών και βάση των ετήσιων απογραφών τους, θα έπρεπε να είχαν προ πολλού πάψει να υφίσταντο. Ας μην εθελοτυφλούμε όμως. Για να πούμε ότι προχωράμε μπροστά θα πρέπει να δεσμευτούμε σε αυτό το Συνέδριο και να ξεκαθαρίσουμε πράγματα και καταστάσεις.

Για το θέμα αυτό η πρότασή μου είναι να αποφασίσει το κάθε κλιμάκιο αν θα συνεχίσει να υπάρχει με τα δεδομένα που ο κανονισμός ορίζει και να ζητήσει ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΟ περιθώριο χρόνου για πραγματική ανάπτυξη ή να αποφασιστεί στο συμβούλιο βαθμοφόρων του να ζητηθεί η αναστολή του.

  • Με άρθρο του Βαθμοφόρος της Περιφέρειάς μας προτείνει την ενημέρωση όλων των βαθμοφόρων κάθε κλιμακίου για τα θέματα του Συμβουλίου Εφόρων και Α.Σ. ως λύση για επαρκή ενημέρωση και παρότρυνση του Α.Σ. για συμμετοχή.

Εγώ θα θέσω το ζήτημα διαφορετικά. Είναι μέσα στα καθήκοντα του εκάστοτε εκλεγμένου Α.Σ. και Τ.Ε. η ενημέρωση των βαθμοφόρων του κλιμακίου του και η παρουσία του και μάλιστα ενεργή στα συμβούλια αυτά. Αν δεν μπορεί να είναι συνεπής στα καθήκοντά του, ποιός ο λόγος της ύπαρξής του? Πλημελής άσκηση καθηκόντων είναι αιτία άρσης εντολής. Είναι όμως λύση?  Σημειώστε ότι στα συγκεκριμένα συμβούλια υπάρχουν μόνιμοι απόντες, ή πρόσκαιροι επισκέπτες.  Στο τελευταίο δε, υπήρχε αντιπροσώπηση  τεσσάρων (4) συστημάτων και μιας (1) Τ.Ε. Ένας Τ.Ε. ειδοποίησε για την απουσία λόγω άλλων προσκοπικών υποχρεώσεων και 2 Α.Σ. για προσωπικούς τους λόγους  (παρά το ότι ζητήθηκε η εκπροσώπησή τους από τους Υ.Σ. ή από βαθμοφόρο).  Οι υπόλοιποι?

Όλοι ανεξαιρέτως οι εκλεγμένοι Α.Σ. και Τ.Ε. θα πρέπει να κατανοήσουν ότι είναι, για το διάστημα της θητείας τους, τα «μάτια» και τα «αυτιά» των βαθμοφόρων τους.  Πρέπει να συμμετέχουν στις δράσεις της Περιφέρειας και των Τοπικών Εφορειών τους.

Με την έκδοση της Εντολής Διοίκησης, κάθε βαθμοφόρος. αναλαμβάνει συγκεκριμένα καθήκοντα που πρέπει να φέρει εις πέρας. Αν δεν μπορεί να ανταπεξέλθει, ας δηλώσει αδυναμία, ώστε να μπορέσει το κλιμάκιο να «προχωρήσει».

Προτείνω επίσης, όπως συζητήθηκε και στο τελευταίο συμβούλιο Εφ-Α.Σ. να οριστικοποιήσουμε την ημέρα και ώρα των συμβουλίων αυτών, ώστε να μην υπάρχει η δικαιολογία ανειλλημένης προσωπικής ή επαγγελματικής υποχρέωσης, όπως γίνεται τώρα  που η ειδοποίηση «φτάνει» 13 μέρες πριν. Επίσης η παρουσία του Τ.Ε. δεν εμποδίζει την παρουσία των Α.Σ. του κλιμακίου του.

  • Ένα θέμα που πρέπει επίσης να επισημάνω σαν Έφορος Διοίκησης, είναι η κατάθεση στο ηλ. σύστημα του ΣΕΠ πρότασης για έκδοση Εντολής Διοίκησης Βαθμοφόρου.

 Έχει παρατηρηθεί να καταθέτονται προτάσεις, στις οποίες τα όρια ηλικίας είναι εκτός των προβλεπομένων απ' τον Κανονισμό. Λογικό είναι, αν δεν υπάρχει ειδοποίηση ή δεν έχει ακολουθηθεί η διαδικασία που προβλέπεται, να μην εγκριθούν από την Περιφέρεια. Στο εξής θα πρέπει ο εκάστοτε που καταθέτει την εντολή, να επικοινωνεί για λύση του προβλήματος με το προϊστάμενο κλιμάκιο και όχι το αντίστροφο. Δεν νοείται κατάθεση εντολής «γιατί έτσι έπρεπε» όπως μου ανέφερε πρώην Α.Σ. όταν ρωτήθηκε γιατί.

Επίσης τα ηλεκτρονικά μητρώα εκπαίδευσης των βαθμοφόρων, έχουν σοβαρότατες ελλείψεις. Δεν είναι καταχωρημένες οι σχολές που έχει λάβει μέρος επιτυχώς ο βαθμοφόρος, με συνέπεια να μην μπορεί να εκδοθεί ή ανανεωθεί η εντολή (π.χ. σε μητρώο, βαθμοφόρος φαίνεται ότι δεν έχει περάσει καν Αρχική Σχολή, ή Βασική του κλάδου του  πως να γίνει ανανέωση?)

Έχω προσωπικά και επανηλλειμένα παρακαλέσει τους Τ.Ε. και τους Α.Σ. να φέρουν τα μητρώα των βαθμοφόρων τους, σωστά συμπληρωμένα, με τις σχολές που ο καθένας έχει παρακολουθήσει ΕΠΙΤΥΧΩΣ και με όλες τις προηγούμενες εντολές που κατείχε, ώστε να δημιουργηθεί απ΄την αρχή μια βάση δεδομένων ή να συμπληρωθεί η ήδη υπάρχουσα. (το επιτυχώς με κεφαλαία γιατί υπήρξε και περίπτωση ψεύδους όσο αφορά τις σχολές και στο μητρώο του βαθμοφόρου υπάρχει σχολή στην οποία δεν πέρασε επιτυχώς).

Εκτός ελαχίστων εξαιρέσεων, όλοι κωφεύουν, με αποτέλεσμα σε πρόσφατη ανάδειξη, κάθε φορά που ανασκαλεύαμε χαρτιά  και αρχεία, να προσθέταμε και έναν βαθμοφόρο με δικαίωμα ψήφου. Είναι λογικό?

Ζητώ λοιπόν από όλους μας, χωρίς εξαίρεση, να ανοίξουμε τον Κανονισμό του Σ.Ε.Π. να τον μελετήσουμε και όχι να τον ξεφυλλίσουμε και κατανοώντας τον, πιστεύω ότι πολλά από τα τρέχοντα προβλήματα θα βρουν τη λύση τους.

Πρέπει να συνειδητοποιήσουμε όλοι, ότι εδώ βρισκόμαστε για τον ίδιο σκοπό και δεν χωρούν προσωπικές αντιπαλότητες (πόσο μάλλον προσκοπικές).

Ευχαριστώ για την υπομονή σας.

Καλή Μαντάλα

 

ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΒΑΘΜΟΦΟΡΩΝ ΔΥΤΙΚΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ

ΕΡΕΤΡΙΑ 16-17 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2010

 

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ

 

ΕΙΣΗΓΗΣΗ

Εκπαίδευση στη Δυτική Αττική, μια ιστορία με παρελθόν...

Ασημάκης Ταλαμάγκας

Πετεινός

Α.Ο.Π.

4ο Σύστημα Προσκόπων Πετρούπολης

 

Ως βαθμοφόρος της Π.Ε Δυτ. Αττικής από το 2001 παρακολουθώ το τομέα της εκπαίδευσης βαθμοφόρων τόσο σε επίπεδο Γ.Ε. , όσο και στο επίπεδο της περιφέρειας μας. Δυστυχώς ο παραγκωνισμός του εν λόγω τομέα τα 9 αυτά χρόνια είναι ολοκληρωτικός. Η λειτουργία μόνο δυο αρχικών σχολών και 2-3 σεμιναρίων καταδεικνύει με τον πιο αναμφισβήτητο τρόπο το αληθές της υπόθεσης. Με βάση το γεγονός αυτό οι νέοι βαθμοφόροι δεν δύνανται να διαπιστώσουν το επίπεδο των υπόλοιπων (και παλαιότερων) βαθμοφόρων της Π.Ε. μας, καθόσον δεν τους συναντούν ως εκπαιδευτές τους. Με δεδομένο και τον υπερβολικό «πλουραλισμό» στις εκπαιδεύσεις της Γ.Ε. ως προς την μεθοδολογία λειτουργίας των τμημάτων , οδηγούμαστε στο να μην μπορούν οι νέοι βαθμοφόροι να ακολουθήσουν μια κοινή γλώσσα συνεννόησης. Επιπλέον το ενδιαφέρον για την ενασχόληση με την εκπαίδευση νέων ατόμων από τη Δυτ. Αττική δεν εμφυσείται και με το τρόπο αυτό η κατάσταση έχει φτάσει στο απροχώρητο. Εκπαιδευτές στον πίνακα της Γ.Ε. κάτω των 40 ετών από την Π.Ε. Δυτ. Αττικής : κανένας. Εκπαιδευτές στον πίνακα των ειδικοτήτων κάτω των 40 ετών από την Π.Ε. Δυτ. Αττικής : κανένας. Νέοι κάτοχοι Δ.Δ. στην Δυτ. Αττική : πολλοί λίγοι. Η παρακμή αυτή σαφώς δεν αντικατοπτρίζει την δυναμική που μπορεί να έχει η περιφέρειά μας.

Όπως πολλές φορές τονίζεται από τους σημερινούς εκπαιδευτές, οι διάφορες εκπαιδεύσεις που πραγματοποιούνται και τις οποίες είμαστε υποχρεωμένοι να παρακολουθούμε, δεν είναι για λόγους εικόνας... Σε αυτές παρουσιάζονται, ή τουλάχιστον έτσι πρέπει, οι αρχές του προσκοπισμού και ο ορθός τρόπος λειτουργίας των τμημάτων μας, ώστε να συμμετέχουμε όλοι στο προσκοπικό παιχνίδι ενεργά και συντονισμένα. Ο χώρος της εκπαίδευσης λοιπόν είναι ζωτικής σημασίας για το Σ.Ε.Π. και η απουσία μας αποτελεί ένα μεγάλο αγκάθι, το οποίο καταρχήν υπονομεύει την ορθή λειτουργία των τμημάτων μας.το λογικοφανές πλέον είναι πως πρέπει να αναλάβουμε δράση και συλλογικά να δημιουργήσουμε ένα status quo τελείως διαφορετικό στη Π.Ε. Δυτ. Αττικής.

Η προώθηση της εκπαίδευσης σε βασικό και ανώτερο επίπεδο, από όλους τους βαθμοφόρους, όλων των τμημάτων , όλων των Συστημάτων πρέπει να ιεραρχηθεί ως υψηλής σημασίας. Είναι θεμελιώδες πλέον οι Α.Σ. και οι Τ.Ε. να ενθαρρύνουν όλους τους βαθμοφόρους να ολοκληρώνουν τον κύκλο των εκπαιδεύσεων έως και την ολοκλήρωση του Δ.Δ. . Επιπλέον θεμιτό είναι κάθε βαθμοφόρος να διαθέτει έστω Βασική εκπαίδευση από 2 κλάδους. Μια τέτοια βέβαια διαδικασία απαιτεί χρόνο και χρήμα. Έχοντας όμως ως βάση τα μέσο- και μακροπρόθεσμα οφέλη για το τμήμα και το Σύστημα είναι δυνατό, με σωστό προγραμματισμό εντός των Συστημάτων να πραγματοποιηθεί. Δεν πρέπει σε αυτό το σημείο να παραληφθεί η ανάγκη για την προώθηση των εκπαιδεύσεων των ειδικοτήτων και άλλων ειδικών εκπαιδεύσεων. Είναι ανάγκη να πάψει να θεωρείται ως παράταιρη η εικόνα ενός βαθμοφόρου από Αεροπροσκοπικό Σύστημα με το «τιμόνι» του Κυβερνήτη σκάφους στη στολή του. Μέσα από τη σωστή «εξερεύνηση» όλων μας, των ειδικοτήτων, θα μπορέσουμε να παρουσιάσουμε το παραμελημένο εν πολλοίς εκπαιδευτικό εργαλείο. Ο πλουραλισμός λοιπόν που θα προκύψει από την προώθηση της εκπαιδευτικής διαδικασίας θα μας παράσχει το απαραίτητο έμψυχο δυναμικό , ώστε να προχωρήσουμε στα όρια της  Π.Ε. μας στην οργάνωση και ορθή εκτέλεση πλήθους εκπαιδεύσεων, ακολουθώντας και εμείς οι ίδιοι αυτό που παροτρύνουμε τα στελέχη στην Ομάδα Προσκόπων να κάνουν, δηλαδή ο παλαιότερος αδελφός πρόσκοπος διδάσκει τον νεώτερο, ώστε η Ενωμοτία να λειτουργήσει.

Επί του πρακτέου, στόχος μας πρέπει να αποτελεί η διοργάνωση τουλάχιστον μιας Αρχικής σχολής κάθε χρόνο στην περιφέρειά μας, με συμμετοχή όσο το δυνατόν περισσότερων νέων, αλλά έμπειρων, εκπαιδευτών και με σωστή οργάνωση και διεξαγωγή αυτής. Καθώς αποτελεί το πρώτο σημείο επαφής ενός νέου βαθμοφόρου με το χώρο της εκπαίδευσης, τόσο ως εκπαιδευόμενου, όσο και ως εκπαιδευτή, η σωστή πραγματοποίησή της αποτελεί ένα πολύ καλό στόχο. Φυσικά η Αρχική σχολή αποτελεί το πρώτο βήμα , για το λόγο αυτό επόμενος στόχος πρέπει να τεθεί η συμμετοχή , μετά από παρότρυνση όλων μας, όσο το δυνατόν περισσότερων βαθμοφόρων τμημάτων, και όχι μόνο, στον πίνακα των εκπαιδευτών της Γ.Ε. . Σίγουρα δεν είναι κάτι τέτοιο αυτοσκοπός, όμως η εμπλοκή Αρχηγών τμημάτων , κυρίως, σε σχολές όπως η Βασική και η Κατασκηνωτική μπορεί να δώσει τεράστια ώθηση σε ένα Τμήμα. Θεμιτό είναι φυσικά και η διοργάνωση κάποιων από αυτές τις εκπαιδεύσεις σε κατασκηνωτικά κέντρα της Π.Ε. μας, όσο κάτι τέτοιο είναι εφικτό. Σίγουρα όμως είναι εφικτές οι διοργανώσεις εκπαιδεύσεων ειδικοτήτων, π.χ. Αεροπροσκοπική προπαίδευση, γεγονός όμως το οποίο προϋποθέτει κάτι άλλο. Να ασχοληθούν περισσότεροι βαθμοφόροι της περιφέρειάς μας με τις ειδικότητες! Στο ευρύτερο αυτό πλαίσιο καλό είναι να εντάξουμε και ειδικές σχολές (σκαπανική, περιβάλλοντος, κ.α.) καθώς και σεμινάρια ( Ά βοήθειες, παιχνίδι- τραγούδι, κ.α.), με τα οποία επιτυγχάνονται πολλαπλοί στόχοι. Καταρχήν κάποιοι από τους βαθμοφόρους μας έχουν ένα ενδιαφέρον για εξειδικευμένα αντικείμενα θα μπορέσουν μέσω του προσκοπισμού να πραγματοποιήσουν μια σχετική εκπαίδευση. Για άλλη μια φορά θα αναφέρω πως εμείς βάζουμε στο πρόγραμμά μας την σύμμετρη ενασχόληση με πολλά και διαφορετικά αντικείμενα , γιατί λοιπόν να μην ισχύει το ίδιο και για τους βαθμοφόρους; Επιπλέον βαθμοφόροι, αλλά και εξωτερικοί συνεργάτες, θα έχουν την ευκαιρία να μας δείξουν αντικείμενα , που πιθανόν να είναι το πάθος τους, άρα και η εκπαίδευση μας θα είναι κατά το δυνατόν πιο ολοκληρωμένη. Για τους εξωτερικούς συνεργάτες είτε είναι ιδιώτες, είτε είναι άλλοι φορείς, θα έχουν την ευκαιρία να έρθουν σε επαφή με τον Προσκοπισμό.

Η πραγματοποίηση αυτών λοιπόν των εκπαιδεύσεων από την Π.Ε. μας είναι δυνατό σε ένα μέσο- διάστημα να αποτελέσει έναυσμα και για την  Εφορεία σχολών να αναπροσαρμόσει το εκπαιδευτικό της πρόγραμμα. Η πραγματοποίηση τουλάχιστον 2 τέτοιων ειδικών εκπαιδεύσεων – σεμιναρίων είναι ρεαλιστικός και θεμιτός.

Εκπαίδευση έχω καταλάβει πως για εμάς τους Προσκόπους σημαίνει ανταλλαγή απόψεων, αλλά και διάθεση για αυτοβελτίωση, ώστε να μπορέσουμε να παίξουμε το προσκοπικό παιχνίδι και συγχρόνως να ανακαλύψουμε νέους ορίζοντες για τον ίδιο μας τον εαυτό. Έχουμε τη δύναμη, καιρός λοιπόν να αποκτήσουμε και τη θέληση να γίνει ο στόχος αυτός πραγματικότητα!

Ασημάκης Ταλαμάγκας

Πετεινός

Α.Ο.Π.

4ο Σύστημα Προσκόπων Πετρούπολης

 

ΕΙΣΗΓΗΣΗ

ΜΠΑΜΠΗΣ ΛΑΚΑΦΩΣΗΣ

 

Με αφορμή φέτος το καλοκαίρι στις επισκέψεις & συναντήσεις  που είχα με τα επιτελεία των Ομάδων Προσκόπων της Περιφέρειας μας διεπίστωσα μια μείωση των συμμετοχων με βάση την δύναμη των τμημάτων , που είχε δηλωθεί από κάθε Α.Ο.Π. , την  Τετάρτη 2/12/2009 στην παλαιά έδρα της Περιφέρειας μας στο Αιγάλεω .

Λίγες σκέψεις για το θέμα ....

Πιθανά  αίτια :

1)  Καλοκαιρινές  άδειες γονέων και βαθμοφόρων

2)  Κόστος συμμετοχής

3)  Τόπος διεξαγωγής

4)  Έλλειψη εμπιστοσύνης από γονείς

5)  Ελάχιστες δράσεις υπαίθρου όλο το χρόνο

6)  Μη ύπαρξη ποιοτικού προσκοπικού προγράμματος

7)  Ελλιπής εκπαίδευση βαθμοφόρων

8)  'Ελλειψη Αρχηγού με ισχυρή προσωπικότητα .

Σε ακόλουθη αντιστοιχεία σας παρουσιάζω τα ακόλουθα και παρακαλώ να προβληματιστούμε όλοι για όλα .

 

Τρόποι αντιμετώπισης :

1)  Έγκαιρος προγραμματισμός απ΄ όλο το επιτελείο

2)  Οικονομικές δράσεις , όχι μόνο από την Ε.Κ.Σ. ( π.χ. πάρτυ , Β.Q )

3)  Επισταμένη έρευνα εξεύρεσης χώρου

4)  Σωστή επικοινωνία βαθμοφόρων με γονείς

5)  Τακτικές μηνιαίες δράσεις υπαίθρου  ( όπως προβλέπονται )

6)  Ποιοτικό πρόγραμμα όλο το χρόνο  ( με ποικιλία και φαντασία )

7)  Εκπαίδευση βαθμοφόρων ( ουσιαστική και βιωματική )

8)  "Επαγγελματισμός" στη λειτουργία του αρχηγού   βαθμοφόρων

 

Μπάμπης Λακαφώσης

 

Top
Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώσουμε τον ιστότοπό μας. Συνεχίζοντας τη χρήση αυτού του ιστότοπου, δίνετε τη συγκατάθεσή σας για τη χρήση των cookies. More details…