Ζωή Υπαίθρου

book_lykopoula038

Ζωή Υπαίθρου

1. ΦΙΛΟΥ ΤΗΣ ΘΑΛΑΣΣΑΣ

13. ΦΙΛΟΥ ΤΟΥ ΔΙΑΣΤΗΜΑΤΟΣ

2. ΦΙΛΟΥ ΤΗΣ ΒΑΡΚΑΣ

14. ΜΕΤΕΩΡΟΛΟΓΙΑΣ

3. ΦΙΛΟΥ ΤΩΝ ΨΑΡΙΩΝ

15. ΟΡΥΚΤΟΛΟΓΙΑΣ

4. ΨΑΡΑ

16. ΦΙΛΟΥ ΤΟΥ ΒΟΥΝΟΥ

5. ΓΕΩΡΓΟΥ

17. ΦΙΛΟΥ ΤΟΥ ΔΑΣΟΥΣ

6. ΚΗΠΟΥΡΙΚΗΣ

18. ΑΝΙΧΝΕΥΣΗΣ

7. ΦΙΛΟΥ ΤΩΝ ΛΟΥΛΟΥΔΙΩΝ

19. ΕΚΔΡΟΜΕΑ

8. ΒΟΤΑΝΟΛΟΓΙΑΣ

20. ΚΑΤΑΣΚΗΝΩΤΗ

9. ΖΩΟΤΕΧΝΙΑΣ

21. ΦΥΣΙΟΛΑΤΡΗ

10. ΦΙΛΟΥ ΤΩΝ ΖΩΩΝ

22. ΦΙΛΟΥ ΤΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ

11. ΦΙΛΟΥ ΤΩΝ ΠΟΥΛΙΩΝ

23. ΦΙΛΟΥ ΤΗΣ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗΣ

12. ΦΙΛΟΥ ΤΟΥ ΟΥΡΑΝΟΥ

24. ΕΙΔΙΚΗ ΕΡΑΣΙΤΕΧΝΙΚΗ ΑΣΧΟΛΙΑ

 

ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ

Φίλου της θάλασσα

Να μπορεί να πραγματοποιεί 5 από τα παρακάτω:

  1. Να γνωρίζει ποιοι είναι οι 5 ωκεανοί και ποια τα κυριότερα πελάγη της Ελλάδας.
  2. Να ξέρει τη σημασία της θάλασσας.
  3. Να παρουσιάσει μια συλλογή από 5 θαλασσινά αντικείμενα.
  4. Να ξέρει τις μορφές και τα αίτια ρύπανσης της θάλασσας.
  5. Να αναγνωρίζει 5 είδη ψαριών ή άλλων οργανισμών της θάλασσας.
  6. Να ξέρει 2 θαλασσινά τραγούδια ή ιστορίες.
  7. Να ξέρει τις διάφορες καταστάσεις της θάλασσας (τρικυμία, ήρεμη, άμπωτη, παλίρροια κλπ).
  8. Να γνωρίζει κολύμπι.
  9. Να αναγνωρίζει τουλάχιστον 3 είδη σκαφών.

 

Φίλου της Βάρκας

Να μπορεί να πραγματοποιεί 7 από τα παρακάτω:

  1. Να γνωρίζει κολύμπι.
  2. Να γνωρίζει να τραβά κουπί.
  3. Να γνωρίζει τα σημάδια αλλαγής του καιρού στη θάλασσα.
  4. Να γνωρίζει την ονοματολογία των κυριότερων μερών και εξαρτημάτων της βάρκας και τη χρησιμότητά τους.
  5. Να γνωρίζει τι θα κάνει αν πάθει κάτι η βάρκα.
  6. Να γνωρίζει πώς δένουν και πώς λύνουν με ασφάλεια τη βάρκα.
  7. Να γνωρίζει πώς πρέπει να ντύνεται για τη βάρκα.
  8. Να γνωρίζει 3 διαφορετικά είδη βάρκας (κωπηλάτη, μηχανοκίνητη, με πανιά κλπ).
  9. Να έχει κυβερνήσει 5 φορές τουλάχιστον.

 

Φίλου των ψαριών

Να μπορεί να πραγματοποιεί 4 από τα παρακάτω:

  1. Να γνωρίζει 10 διαφορετικά ψάρια και να αναγνωρίζει εκτου φυσικού 5 απ' αυτά.
  2. Να περιποιηθεί για 1 μήνα τουλάχιστον ένα ψάρι σε γυάλα.
  3. Να φτιάξει από οποιοδήποτε υλικό ένα διακοσμητικό ψάρι.
  4. Να γνωρίζει ποιοι κίνδυνοι απειλούν με εξαφάνιση τα ψάρια.
  5. Να παρουσιάσει μια συλλογή 10 αντικειμένων σχετικών με τα ψάρια.
  6. Να έχει στη βιβλιοθήκη του τουλάχιστον 1 βιβλίο σχετικό με τα ψάρια.
  7. Να έχει επισκεφθεί ένα ενυδρείο.

 

Ψαρά

Να μπορεί να πραγματοποιεί 5 από τα παρακάτω:

  1. Να γνωρίζει και να μπορεί να περιγράψει 5 είδη ψαριών που ζουν στην Ελλάδα.
  2. Να γνωρίζει τα είδη δολωμάτων.
  3. Να γνωρίζει 3 είδη ψαρέματος και τι υλικά χρειάζονται γι' αυτά.
  4. Να έχει πάει για ψάρεμα με καλάμι ή βάρκα τουλάχιστον 5 φορές.
  5. Να ξέρει να βγάζει το ψάρι από το αγκίστρι χωρίς να το καταστρέψει.
  6. Να παρουσιάσει στην Αγέλη ημερολόγιο ενός ψαρέματος δείχνοντας τα υλικά που χρησιμοποίησε και φωτογραφίες ψαριών που τυχόν έπιασε.
  7. Να ξέρει τι θα κάνει αν η βάρκα πάθει κάτι.
  8. Να ξέρει ποιες μέθοδοι ψαρέματος απαγορεύονται.

 

Γεωργού

Να μπορεί να πραγματοποιεί 5 από τα παρακάτω:

  1. Να ξέρει ποιες καλλιέργειες ενδείκνυται για τα χωράφια της περιοχής.
  2. Να ξέρει όλο τον κύκλο μίας καλλιέργειας από τη σπορά ως τη συγκομιδή.
  3. Να βοηθήσει τους γονείς του σε όλες τις φάσεις μίας καλλιέργειας και να κρατήσει ημερολόγιο.
  4. Να ξέρει να χρησιμοποιεί τα παραδοσιακά γεωργικά εργαλεία.
  5. Να γνωρίζει την αξία του αναδασμού και της εκβιομηχάνισης των καλλιεργειών.
  6. Να κάνει μία συλλογή που θα δείχνει ένα φυτό από τον σπόρο ως την τελική του μορφή π.χ. σπόρο σιταριού, φύτρα, στάχυ πράσινο, στάχυ ώριμο, σπόροι σιταριού, αλεύρι κλπ.
  7. Να γνωρίζει τα οφέλη και τους κινδύνους από τα λιπάσματα και τα φυτοφάρμακα.

 

Κηπουρικής

Να μπορεί να πραγματοποιεί 5 από τα παρακάτω:

  1. Να ξέρει να ποτίζει, να σκαλίζει, να καθαρίζει, να κοπρίζει, να φυτεύει, να ραντίζει και γενικά να κάνει σωστά όλες τις δουλειές του κήπου χρησιμοποιώντας τα κατάλληλα εργαλεία.
  2. Να φυτέψει λουλούδια ή λαχανικά σε ένα κομμάτι κήπου και να τα παρακολουθήσει μέχρι να βγουν τα λουλούδια ή να δέσει ο καρπός.
  3. Να ξέρει 3 τρόπους φυτέματος (καταβολάδα, σπόρο, βολβό κλπ).
  4. Να γνωρίζει ανάλογα με την εποχή τι ευδοκιμεί στον κήπο.
  5. Να γνωρίζει μερικούς κινδύνους που διατρέχουν τα φυτά του κήπου (σκουλήκι, ακρίδες, χιόνι κλπ) και τον τρόπο αντιμετώπισής τους.
  6. Να γνωρίζει τα εργαλεία που χρειάζονται για την περιποίηση του κήπου (ψαλίδια, κλαδευτήρι, τσάπα κλπ).
  7. Να κρατήσει σημειώσεις για 2 μήνες για τον τρόπο δουλειάς του σε κήπο και να παρουσιάσει ημερολόγιο με φωτογραφίες και προϊόντα από τον κήπο.
  8. Να έχει επισκεφθεί ένα Βοτανικό κήπο ή φυτώριο ή Μουσείο Φυσικής Ιστορίας.

 

Φίλου των Λουλουδιών

Να μπορεί να πραγματοποιεί 6 από τα παρακάτω:

  1. Να αναγνωρίζει 10 διαφορετικά λουλούδια.
  2. Να περιποιηθεί για ένα μήνα 3 γλάστρες με λουλούδια.
  3. Να ποτίζει τακτικά τις γλάστρες του σπιτιού του.
  4. Να ξέρει ποια εποχή φυτεύονται 3 λουλούδια και τι περιποίηση χρειάζονται (χώμα, πότισμα κλπ).
  5. Να παρουσιάσει συλλογή από 10 ξερά λουλούδια ή 15 φωτογραφίες λουλουδιών.
  6. Να ξέρει να στολίσει ένα βάζο με λουλούδια ή ένα καλάθι ή να φτιάχνει μία σωστή ανθοδέσμη.
  7. Να ξέρει πότε πρέπει και πότε όχι να κόβει τα λουλούδια και τον τρόπο που πρέπει να τα κόβει για να μην προκαλεί ζημιά στο φυτό.
  8. Να ξέρει 3 τραγούδια που μιλούν για λουλούδια.
  9. Να ξέρει 3 τρόπους φυτέματος λουλουδιών (σπόρο, παραφυάδα, βολβό κλπ).
  10. Να έχει επισκεφθεί ένα φυτώριο ή έκθεση λουλουδιών.

 

Βοτανολογίας

Να μπορεί να πραγματοποιεί 4 από τα παρακάτω:

  1. Να ξεχωρίζει 5 διαφορετικά βότανα ή αρωματικά φυτά.
  2. Να ξέρει σε τι χρησιμεύουν: o δυόσμος, το δενδρολίβανο, το θυμάρι, το χαμομήλι, το φασκόμηλο και η μολόχα.
  3. Να ετοιμάσει ένα ζεστό με οποιοδήποτε βότανο ή αρωματικό φυτό θέλει.
  4. Να παρουσιάσει μία συλλογή από 6 τουλάχιστον βότανα ή αρωματικά φυτά.
  5. Να μαζέψει σε εκδρομή 2 διαφορετικά βότανα ή αρωματικά φυτά για τη συλλογή του π.χ. μέντα, ρίγανη, θυμάρι κλπ.
  6. Να έχει στη βιβλιοθήκη του ένα βιβλίο σχετικό με τη βοτανολογία ή τα αρωματικά φυτά.

 

Ζωοτεχνίας

Να μπορεί να πραγματοποιεί 4 από τα παρακάτω: (το Νο 2 οπωσδήποτε).

  1. Να γνωρίζει τη χρησιμότητα των ζώων.
  2. Να ξέρει να ταΐσει, να ποτίσει και γενικά να περιποιηθεί μία κατηγορία από τα παρακάτω ζώα:
  • πρόβατα - γίδες (κούρεμα, βοσκή κλπ)
  • αγελάδες (άρμεγμα, τάισμα κλπ)
  • χοίρους (καθαριότητα, νερό κλπ)
  • πουλερικά (τάισμα, καθαρό κοτέτσι κλπ)
  • κουνέλια (τάισμα κλπ)
  1. Να ξέρει να κρατά καθαρό το χώρο που μένουν τα ζώα.
  2. Να γνωρίζει ποιες αρρώστιες απειλούν τα ζώα αυτά και πώς μπορείς να τα προφυλάξεις με τη βοήθεια του κτηνίατρου.
  3. Να ξέρει πώς πολλαπλασιάζονται τα ζώα αυτά και πώς να περιποιηθεί μάνα και νεογνά.
  4. Να έχει επισκεφθεί μία φάρμα ή ένα κτηνοτροφικό κέντρο.

 

Φίλου των ζώων

Να μπορεί να πραγματοποιεί 6 από τα παρακάτω:

  1. Να μην φοβάται τα ζώα.
  2. Να αναγνωρίζει 10 ήμερα και 10 άγρια ζώα.
  3. Να περιποιηθεί για λίγες μέρες ένα οποιοδήποτε ζώο.
  4. Να παρουσιάσει συλλογή φωτογραφιών με 10 ζώα από τις 5 ηπείρους.
  5. Να ξέρει τί αρρώστιες μπορεί να κολλήσει από διάφορα οικιακά ζώα.
  6. Να ξέρει να παίρνει αποτύπωμα από ίχνος ενός ζώου.
  7. Να φτιάξει ένα κατάλυμα ή σπίτι για κάποιο κατοικίδιο ζώο.
  8. Να μιμηθεί την κραυγή 3 ζώων.
  9. Να έχει επισκεφθεί ένα ζωολογικό κήπο ή Μουσείο Φυσικής Ιστορίας.
  10. Να έχει στη βιβλιοθήκη του ένα τουλάχιστον βιβλίο σχετικό με τα ζώα.

 

Φίλου των πουλιών

Να μπορεί να πραγματοποιεί 6 από τα παρακάτω:

  1. Να αναγνωρίζει 10 διαφορετικά πουλιά.
  2. Να ξέρει ποια είδη πουλιών υπάρχουν στην περιοχή του και ποια είδη τείνουν να χαθούν.
  3. Να περιποιηθεί για λίγες μέρες ένα πουλί (σε κλουβί) ή να φροντίσει για τα σπουργίτια, περιστέρια κλπ που ζουν στα κοντινά δένδρα, ρίχνοντας σπόρους ή ψίχουλα.
  4. Να φτιάξει μία φωλιά για πουλιά από ξύλο ή άλλα υλικά και να τη στήσει στον κήπο του ή σε κοντινό δένδρο.
  5. Να προστατεύει τα πουλιά από τις ξόβεργες και τα αβγά στις φωλιές των πουλιών.
  6. Να σφυρίξει ή να κράξει σαν 3 διαφορετικά πουλιά.
  7. Να συμφωνεί ότι το πιο σημαντικό για τα πουλιά είναι να είναι ελεύθερα.
  8. Να παρουσιάσει μια συλλογή φωτογραφιών με 10 τουλάχιστον είδη πουλιών.
  9. Να έχει επισκεφθεί ένα ζωολογικό κήπο ή ένα Μουσείο Φυσικής Ιστορίας.

 

Φίλου του ουρανού

Να μπορεί να πραγματοποιεί 5 από τα παρακάτω:

  1. Να γνωρίζει την ιστορία του αεροπλάνου παρουσιάζοντάς την χρησιμοποιώντας σκίτσα ή φωτογραφίες.
  2. Να γνωρίζει 5 είδη πουλιών της περιοχής του και τις συνήθειές τους.
  3. Να γνωρίζει 3 τύπους νεφώσεων.
  4. Να αναγνωρίζει το βράδυ 3 αστερισμούς.
  5. Να κάνει μία συλλογή:
  • από φωτογραφίες 10 πουλιών ή
  • από φωτογραφίες 10 αεροπλάνων ή
  • από 3 σχέδια σχετικά με τον ουρανό και τα αεροπλάνα.
  1. Να φτιάξει ένα αεροπλανάκι από χαρτί ή ένα αερόστατο με μπαλόνια και άλλα υλικά.
  2. Να γνωρίζει μερικά για τη μόλυνση της ατμόσφαιρας και τις συνέπειές της.

 

Φίλου του διαστήματος

Να μπορεί να πραγματοποιεί 5 από τα παρακάτω:

  1. Να γνωρίζει την ιστορία της κατάκτησης του διαστήματος.
  2. Να γνωρίζει τί είναι γαλαξίας, τί είναι πλανητικό σύστημα, ποιοι πλανήτες το αποτελούν και τί είναι τα έτη φωτός.
  3. Να αναγνωρίζει στον ουρανό 3 αστερισμούς και κυρίως την Μεγάλη Άρκτο.
  4. Να βρίσκει τον Πολικό Αστέρα.
  5. Να ξέρει τις φάσεις της Σελήνης.
  6. Να κάνει ένα από τα παρακάτω:
  • να ζωγραφίσει έναν αστερισμό με το μυθικό περίγραμμα που του έδωσε την ονομασία του.
  • να κάνει μία συλλογή με 5 φωτογραφίες πλανητών.
  • να κάνει μία συλλογή με 5 φωτογραφίες διαστημοπλοίων ή αστροναυτών.
  • να κάνει μία συλλογή γραμματοσήμων με διαστημικό θέμα.
  1. Να ζωγραφίσει τη διαστημική πόλη του μέλλοντος.

 

Μετεωρολογίας

Να μπορεί να πραγματοποιεί 5 από τα παρακάτω: (το Νο 6 οπωσδήποτε).

  1. Να γνωρίζει το ανεμολόγιο και να καταλαβαίνει τί άνεμος και από πού φυσά.
  2. Να γνωρίζει 3-4 τύπους νεφών.
  3. Να δείξει 3 πρακτικούς τρόπους διάγνωσης καιρού.
  4. Να γνωρίζει τη χρήση του θερμόμετρου και του βαρόμετρου.
  5. Να γνωρίζει:
  • τί είναι βαρομετρικό υψηλό - χαμηλό.
  • τί δύναμη έχει o αέρας και πώς μετριέται.
  • πόσα είδη καιρού έχουμε.
  • τί καιρό έχει.
  • τί άνεμοι φυσούν.
  • τί θερμοκρασία επικρατεί (ΜΑΧ-ΜΙΝ).
  1. Να κρατήσει μετεωρολογικό ημερολόγιο μίας εβδομάδας σημειώνοντας:
  1. Να έχει επισκεφθεί το αστεροσκοπείο η τις εγκαταστάσεις της ΕΜΥ.

 

Ορυκτολογίας

Να μπορεί να πραγματοποιεί 4 από τα παρακάτω:

  1. Να ξέρει 10 διαφορετικά ορυκτά και σε τί χρησιμεύουν.
  2. Να παρουσιάσει συλλογή με 5 διαφορετικά ορυκτά.
  3. Να ξέρει τους κινδύνους που διατρέχουν οι μεταλλωρύχοι.
  4. Να ξέρει για τη σύσταση του φλοιού της γης και την πύρινη μάζα του εσωτερικού της.
  5. Να κάνει κατάλογο των ορυκτών που παράγει η Ελλάδα γράφοντας και τον τόπο παραγωγής.
  6. Να ζωγραφίσει κάτι από τη ζωή σε ένα μεταλλείο η μία σκηνή από το ταξίδι στο κέντρο της γης.
  7. Να έχει επισκεφθεί μία συλλογή ή ένα Μουσείο Ορυκτολογίας.

 

Φίλου του Βουνού

Να μπορεί να πραγματοποιεί 6 από τα παρακάτω:

  1. Να γνωρίζει τα 3 υψηλότερα βουνά του Κόσμου και τα 3 υψηλότερα βουνά της Ελλάδας.
  2. Να γνωρίζει τί πρέπει να φορά και τί να έχει μαζί του ένας καλός ορειβάτης.
  3. Να ανέβει σε ένα βουνό καλύπτοντας διαφορά ύψους 300 τουλάχιστον μέτρων.
  4. Να γνωρίζει να χρησιμοποιεί σωστά την πυξίδα και το χάρτη.
  5. Να ξέρει ποια τρόφιμα ενδείκνυται για το κρύο και ποια όχι.
  6. Να σέβεται το φυσικό περιβάλλον.
  7. Να παρουσιάσει ημερολόγιο της «ορειβασίας» του που θα περιλαμβάνει φωτογραφίες, φυσικά αντικείμενα, λουλούδια του βουνού κ.ά..
  8. Να έχει στη βιβλιοθήκη του ένα τουλάχιστον βιβλίο σχετικό με το βουνό ή την ορειβασία.

 

Φίλου του Δάσους

Να μπορεί να πραγματοποιεί 7 από τα παρακάτω:

  1. Να γνωρίζει την αξία του δάσους.
  2. Να κάνει συλλογή από 10 υλικά που προέρχονται από τα προϊόντα του δάσους.
  3. Να ξέρει τι να κάνει αν χαθεί σε ένα δάσος.
  4. Να ξέρει να ξεχωρίζει 10 διαφορετικά δένδρα και φυτά του δάσους.
  5. Να αναγνωρίζει 5 ζώα του δάσους.
  6. Να διασχίσει ένα δάσος καταγράφοντας τι ζώα και τι φυτά συνάντησε κάνοντας την σχετική συλλογή φυτών.
  7. Να ξέρει τι πρέπει να κάνει όταν αντιληφθεί φωτιά σε μια δασική έκταση.
  8. Να σέβεται τα δένδρα και το φυσικό περιβάλλον.
  9. Να συμμετάσχει σε μια δενδροφύτευση ή στον καθαρισμό δένδρων από κάμπιες.

 

Ανίχνευσης

Να μπορεί να πραγματοποιεί 5 από τα παρακάτω:

  1. Να γνωρίζει τα βασικά ανιχνευτικά σήματα και να ακολουθεί με τη βοήθειά τους απόσταση 2 χλμ.
  2. Να γνωρίζει τη χρήση της πυξίδας και να βρίσκει στον ουρανό τον Πολικό Αστέρα.
  3. Να μπορεί να διαβάζει χάρτη και τα τοπογραφικά σημεία.
  4. Να χαράξει μια διαδρομή με ανιχνευτικά που αργότερα θα ακολουθήσει η Αγέλη στη διάρκεια μιας εκδρομής.
  5. Να αφήσει ίχνη με 3 πρωτότυπους τρόπους, που να έχουν σχέση με το Μηνιαίο Θέμα.
  6. Να βρει σε μια εκδρομή ίχνη ζώου.
  7. Να αναγνωρίζει ίχνη 3 διαφορετικών ζώων.
  8. Να πάρει ίχνος ζώου σε γύψο.

 

Εκδρομέα

Να μπορεί να πραγματοποιεί 7 από τα παρακάτω:

  1. Να λάβει μέρος σε 3 τουλάχιστον εκδρομές.
  2. Να προετοιμάζει σωστά το σακίδιό του.
  3. Να ετοιμάσει σάντουιτς για μία εκδρομή.
  4. Να ξέρει πώς θα οργανώσει τη γωνιά της εξάδας του σε μία εκδρομή.
  5. Να φροντίζει για την καθαριότητα του χώρου στον τόπο της εκδρομής και να τηρεί τους βασικούς κανόνες προστασίας του περιβάλλοντος.
  6. Να ανάψει φωτιά και να ψήσει κάτι απλό. Κατόπιν να σβήσει τη φωτιά χωρίς να αφήσει ίχνη.
  7. Να κάνει μία πορεία 2 χλμ.. με τη βοήθεια πυξίδας και ανιχνευτικών σημείων.
  8. Να γνωρίζει τουλάχιστον 5 κατάλληλα μέρη για εκδρομή Αγέλης.

 

Κατασκηνωτή

Να μπορεί να πραγματοποιεί 6 από τα παρακάτω:

  1. Να έχει λάβει μέρος σε μία κατασκήνωση της Αγέλης του.
  2. Να ξέρει τί εφόδια χρειάζονται για μία κατασκήνωση.
  3. Να φροντίζει σωστά τα πράγματά του στη διάρκεια της κατασκήνωσης.
  4. Να συμμετέχει ενεργά στο πρόγραμμα παρουσιάζοντας:
  • ένα παιχνίδι
  • ένα τραγούδι
  • ένα σκετς
  1. Να φροντίζει για την Υγιεινή της Κατασκήνωσης.
  2. Να φτιάξει μία κατασκευή άνεσης στο χώρο της εξάδας του.
  3. Να βοηθήσει στο σερβίρισμα και στο πλύσιμο των πιάτων, καθώς και σε άλλες βοηθητικές υπηρεσίες.

 

Φυσιολάτρη

  1. Να του έχουν αναγνωριστεί 2 τουλάχιστον ερασιτεχνικές απασχολήσεις στον τομέα της Ζωής Υπαίθρου.
  2. Να έχει πάρει μέρος σε μία δράση προστασίας περιβάλλοντος.
  3. Να καταλαβαίνει τους κινδύνους που διατρέχει το περιβάλλον και να συμπεριφέρεται κατά τρόπο θετικό για την εξάλειψή τους.
  4. Να έχει πάρει μέρος σε 3 τουλάχιστον εκδρομές Αγέλης και να δείχνει ότι προσαρμόζεται και του αρέσει η ζωή υπαίθρου.
  5. Να έχει διανυκτερεύσει στο ύπαιθρο ή να έχει πάει κατασκήνωση.

 

Φίλου του Περιβάλλοντος

Μ' αυτή την Ερασιτεχνική Ασχολία το Λυκόπουλο προετοιμάζεται για την απόκτηση της Ειδικής Ερασιτεχνικής Ασχολίας Προστασίας Περιβάλλοντος. Για την απόκτηση της Ερασιτεχνικής Ασχολίας 'Φίλου του Περιβάλλοντος' το Λυκόπουλο πρέπει να μπορεί να πραγματοποιεί 5 από τα παρακάτω:

  1. Να γνωρίζει τουλάχιστον τέσσερις διαφορετικούς τόπους που συνθέτουν την έννοια περιβάλλον (π.χ. πόλη, βουνό, παραλία, κοιλάδα, οροπέδιο, έλος, λίμνη, ποτάμι, δάσος) και μπορεί να παρουσιάσει στην εξάδα του ή να απεικονίσει τα κύρια χαρακτηριστικά τους.
  2. Να μπορεί να αναγνωρίσει τα μεγάλα προβλήματα του περιβάλλοντος (π.χ. νέφος, θόρυβος, μόλυνση της θάλασσας, της γης και του πέρα, πυρκαϊές κλπ) και να συζητήσει με την εξάδα του τί μπορούν να κάνουν τα Λυκόπουλα για ένα καλύτερο αύριο.
  3. Να μπορεί να αναγνωρίσει άλλα μεγάλα προβλήματα της εποχής μας που έχουν σχέση με την υποβάθμιση του περιβάλλοντος όπως την φτώχεια και την πείνα σε πολλά μέρη της γης, τη βία, το άγχος, την έλλειψη χώρου για παιχνίδι, τις επιβλαβείς συνήθειες (κάπνισμα, ναρκωτικά, αλκοόλ) και να συζητήσει με την εξάδα του τί μπορούν να κάνουν τα Λυκόπουλα για ένα καλύτερο αύριο.
  4. Να συμμετάσχει με την Αγέλη του σε μία δράση προσφοράς η ενημέρωσης για την προστασία του περιβάλλοντος.
  5. Να κάνει μία συλλογή άρθρων η φωτογραφιών από εφημερίδες η περιοδικά για την υποβάθμιση του περιβάλλοντος.
  6. Να γνωρίζει τη σημασία του δάσους και τί πρέπει να κάνουμε σαν Λυκόπουλα όταν βρισκόμαστε εκεί για να το προστατεύουμε.

 

Φίλου της Ανακύκλωσης

Να μπορεί να πραγματοποιεί 5 από τα παρακάτω:

  1. Να γνωρίζει ποιά υλικά μπορούν να ανακυκλωθούν.
  2. Να γνωρίζει τη διαδικασία ανακύκλωσης ενός υλικού από τη στιγμή που μπαίνει στον κάδο.
  3. Να γνωρίζει που υπάρχουν στην Ελλάδα αποθήκες και εργοστάσια ανακύκλωσης.
  4. Να γνωρίζει τη συμβολή της ανακύκλωσης, στην προστασία του περιβάλλοντος.
  5. Να έχει διοργανώσει μία δράση ανακύκλωσης με την Αγέλη του
  6. Να μπορεί να ξεχωρίσει τα ανακυκλώσιμα από τα μη ανακυκλώσιμα υλικά.

 

Ειδική Ερασιτεχνική Ασχολία Προστασίας Περιβάλλοντος

Το φυσικό περιβάλλον

  1. Να έχει παρακολουθήσει τουλάχιστον ένα Μηνιαίο Θέμα του ετήσιου προγράμματος της Αγέλης του σε σχέση με τη φύση. Ακόμα, να έχει βοηθήσει την εξάδα του και τους Γερόλυκους στις δράσεις αυτού του Μηνιαίου Θέματος.
  2. Να καταγράψει σε μία μεγάλη αφίσα το δάσος, τους θάμνους, τα ζώα της περιοχής του. Να συλλέξει πληροφορίες για το πώς επηρεάζει η βροχή τα φυτά, οι εκδρομείς τα φυτά και τα ζώα, η φωτιά τα δένδρα, τα δένδρα το οξυγόνο.
  3. Να συλλέξει και να παρουσιάσει στην εξάδα ή στην Αγέλη του πληροφορίες σχετικά με:

το έδαφος

• η παραλία

• το έλος

ο αρχαιολογικός χώρος

• το βουνό

• η λίμνη

το ποτάμι

• το άλσος

• η χωματερή

ο πυθμένας της θάλασσας

• ο αέρας

• η θάλασσα

  1. Να συλλέξει και να παρουσιάσει στην εξάδα ή την Αγέλη του πληροφορίες σχετικά με ένα από τα παρακάτω ζώα, ψάρια ή πτηνά της Ελληνικής υπαίθρου: πώς είναι, ποια τα είδη του, πού ζει, ποιες οι συνήθειές του, τι τρώει, ποιος o ρόλος του, πώς μπορούμε να το προστατέψουμε, σε ποια μέρη της περιοχής μας ή της πατρίδας μας απειλείται, ποιος είναι o αρμόδιος για την προστασία του, τι μπορούμε να κάνουμε εμείς για να το προστατέψουμε;

η αρκούδα

το τσακάλια

ο λύκος

το ψαρόνι

το μπαρμπούνι

το χέλι

ο πελαργός

το χελιδόνι

ο μελισσοφάγος

η πεταλούδα

το γεράκι

ο αετός

το κουνέλι

η τσιπούρα

ο ξιφίας

η ενυδρίδα

το αγριόγιδο

η οχιά

η καραβίδα

η πάπια

το δελφίνι

ο ερωδιός

ο πελεκάνος

η θαλασσοχελώνα

ο γυπαετός

η κουρούνα

η βίδρα

το όρνιο

ο πετρίτης

ο αγριόγατος

 

Ανάλογη δραστηριότητα μπορεί να πραγματοποιήσει σχετικά με κάποιο φυτό, δένδρο, ζώο, ψάρι, πουλί, που απειλείται με εξαφάνιση (π.χ. θαλάσσια χελώνα, μεσογειακή φώκια, καφετιά αρκούδα).

  1. Να συλλέξει και να παρουσιάσει στην εξάδα ή την Αγέλη του πληροφορίες σχετικά με φυτά της ελληνικής υπαίθρου. Τα φυτά που του προτείνονται είναι:

• το κυπαρίσσι

• το θυμάρι

• η φτελιά

• η λεύκα

• η ελιά

• η βελανιδιά

• το πεύκο

• το έλατο

• ο πλάτανος

• η ιτιά

• η αγριοτριανταφυλλιά

• η βατομουριά

• η λυγαριά

• το σχίνο

• το κυκλάμινο

  1. Να επισκεφθεί ένα ζωολογικό ή βοτανικό κήπο ή Μουσείο Φυσικής Ιστορίας ή να παρακολουθήσει μία κινηματογραφική ταινία σχετικά με τη φύση.
  2. Να συμμετάσχει ενεργά σε μία εξόρμηση περισυλλογής απορριμμάτων μικρής παραλίας, πάρκου κλπ.
  3. Να παρακολουθήσει μαζί με την Αγέλη του ορισμένα φαινόμενα της φύσης όπως π.χ. πως μεγαλώνει ένα φυτό, πως μεταμορφώνεται μια πεταλούδα ή ένας βάτραχος.
  4. Να γνωρίζει πώς το νερό υψώνεται από τη γη, γίνεται βροχή και ύστερα διαβρέχει το έδαφος. Να παρουσιάσει τη δουλειά του στην εξάδα ή την Αγέλη του.
  5. Να γνωρίζει τις δύο βασικές λειτουργίες των φυτών (φωτοσύνθεση και διαπνοή). Να παρουσιάσει τη δουλειά του στην εξάδα ή την Αγέλη του.
  6. Μαζί με την εξάδα ή την Αγέλη του να υιοθετήσει ένα μικρό κήπο ή ένα μέρος του άλσους της γειτονιάς του ή της κοντινής παραλίας, τουλάχιστον για ένα μήνα. Αν χρειάζεται να φυτέψει δένδρα ή γρασίδι ή φυτά σε γλάστρες.
  7. Να προσπαθεί να τηρεί τις υποχρεώσεις του σαν Λυκόπουλο στη φύση και να αποδείξει ότι καταβάλλει κάθε προσπάθεια για τη διατήρησή της. Να βοηθήσει ώστε και τα άλλα παιδιά να κατανοήσουν τη χρησιμότητα της προστασίας του περιβάλλοντος συζητώντας με τους συνομηλίκους του, ζωγραφίζοντας αφίσες, κάνοντας μία παρουσίαση στο σχολείο ή την Αγέλη του.
  8. Να έχει διανυκτερεύσει τουλάχιστον μία νύκτα στο ύπαιθρο ή να έχει πάει κατασκήνωση με την Αγέλη του.
Top
Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώσουμε τον ιστότοπό μας. Συνεχίζοντας τη χρήση αυτού του ιστότοπου, δίνετε τη συγκατάθεσή σας για τη χρήση των cookies. More details…